OZANA KALMUSKI ZAREA
AVANCRONICA MUZICALĂ
tescani-testamentul-unei-mari-iubiri-18373326
TRIUNGHIUL DE AUR
    Compozitorul Dinu Lipatti a realizat minunate transcripţii după muzica lui Johann Sebastian Bach. Model de modestie și exigență, de talent pur, revelator, ”un artist de o spiritualitate divină”, cum îl vedea Francis Poulenc, Lipatti – care a modelat discipoli – a știut să se aducă jertfă muzicii, iubindu-i deopotrivă pe Bach și Mozart, învățându-ne pe toți, în acel spirit de moralitate care l- a definit: ”să nu vă serviți de muzică, serviți-o”.
    Invitat să susţină vineri un recital în cadrul Festivalului Enescu de la Tescani, violoncelistul Andrei Kivu – stabilit la Paris – discipol al Ancăi Vartolomei,  Aurel Stroe,  Iancu Dumitrescu, David Hykes – a cântat la Royal Festival Hall (Londra), Lincoln Center’s Merkin Hall (New York), Wiener Konzerthaus (Viena), Onassis Cultural Centre (Atena), Berghain (Berlin) și la mari festivaluri internaționale precum Wien Modern (Austria), Warsaw Autumn (Polonia), Parramasala (Sydney, Australia), World Music Days (Elvetia), Japan Expo (Paris), SPARK ( Minneapolis, S.U.A.), Tectonics (Israel), CTM Festival for Adventurous Arts (Berlin), Ring-Ring Festival (Belgrad) etc.
 Andrei Kivu este primul violoncelist român care a interpretat Integrala Suitelor de Bach intr-un singur concert (Paris, 2009), care a transcris și cântat la violoncel Sonatele și Partitele pentru vioară de J. S. Bach (Paris, 2017).
Proiectul Violon – Cello, imaginat de Andrei Kivu, este o îmbinare între creaţia lui Bach pentru vioară şi violoncel. El a transcris pentru violoncel, Sonatele şi Partitele compuse de Bach pentru vioară solo.
    Enescu l-a idolatrizat pe Bach, pe care îl considera maestrul maeştrilor.  Ultima seară a Festivalului de la Tescani, 2 septembrie – prima din Festivalul de la Bucureşti, ni-l prezintă pe George Enescu în ipostaze lirice. Mezzosoprana Claudia Codreanu va fi acompaniată la pian de Inna Oncescu. Soliste binecunoscute şi apreciate de publicul băcăuan, cu o experienţă de duo de peste 20 de ani,  ele vor interpreta la închiderea ediţiei 38,  Lieduri, Melodii şi Cântece, pe versuri de Carmen Sylva, Fernand Gregh şi Clement Marot. 

https://www.facebook.com/notes/filarmonica-mihail-jora-bacau/triunghiul-de-aur/1557830244282151/

 

 

 

 

 

 

La pupitrul dirijoral… MATEI CORVIN…

Muzicolog, Daniela Caraman Fotea – 27 ianuarie 2016

În urma primului contact vizual cu afișul Filarmonicii din Bacău, surpriza este instantanee. Apoi, situația se lămurește: Matei Corvin este director muzical și prim dirijor la „Cape Symphony Orchestra”, în Africa de Sud, profesor la Conservatorul din Cape Town, flautist, fost elev al lui Virgil Frâncu, component (14 ani) al Filarmonicii „George Enescu”, evident, absolvent al Conservatorului din București. Bursier al celebrului flautist Jean Pierre Rampal, ajuns astfel în occident și de acolo prin sever concurs, peste ani, în Africa de Sud. Filă de istorie: într-o vreme când concertele simfonice deveniseră în România din ce în ce mai rare, iar de aducerea la rampă a tinerimii talentate nici nu putea fi vorba, Colegiul Criticilor Muzicali a luat inițiativa organizării unor Festivaluri dedicate muzicienilor cu vârste fragede și dăruiți cu TALENT. Astfel se putea scrie despre ei, se afla despre existența lor, aveau o rampă de lansare.

Temerar și neștiut efort; chiar și obținerea unui billet de tren era o problemă în epocă! Festivalul tinerilor dirijori se ținea la Bușteni, în sala Casei de cultură. Școală și performanță! La Bușteni copilărise și Matei Corvin… Concertul de la Bacău unde a fost invitat (excelentă idee), a avut-o solistă pe IOANA MARIA LUPAȘCU. Am o apreciere specială pentru această tânără pianistă. După ce a cules aplauzele românilor (și nu numai) cu marile opusuri ale literaturii solistice clasice și romantice dedicate instrumentului, solista și-a elaborat un nou concept în alcătuirea programelor destinate aparițiilor în public: fără a le abandona pe cele numite, oferă publicului și lucrări cu certă popularitate, aflate la îngemănarea unor stiluri, chiar genuri muzicale, axate pe evidentă virtuozitate, „hrănite” însă și cu substanță emoțională. Fapt posibil, pentru că stăpânește instrumentul cu o ușurință de loc obișnuită (tehnica de mână stângă este uimitoare); dar imprimă și partiturilor lirice – poezie, sensibilitate, visare. Astfel că, succesul la orice public este asigurat. Așa a fost și la Bacău unde s-a ascultat Warsaw Concerto de Richard Addinsell (autor a 22 de partituri destinate filmului; cel programat a fost popularizat și de celebra orchestră Ray Coniff); un univers redat de solistă cu pasiune și calitatea rară de a reda imagini prin vibrațiile sonore…

Tot sub bagheta lui Matei Corvin, Ioana Maria Lupașcu a interpretat și Valea Obermann, cea de a șasea piesă din ciclul Ani de pelerinaj de Liszt: avalanșă de elocvență patetică, presărată cu armonii disonante, modulații neașteptate, în tonalități îndepărtate, discurs încheiat însă optimist, printr-o demonstrație a victoriei asupra sinelui eroului, apăsat de angoase. Foarte potrivită pe temperamentul muzicienei. Ioana Maria Lupașcu mai are o calitate, importantă: știe să-și aleagă colaboratorii. Mă refer anume la Ioan Dobrinescu, cel care semnează orchestrațiile pieselor destinate în original pianului. Un muzician rafinat, cu știință de muzică și fantezie. Maniera în care scrie în special pentru instrumentele de suflat este meritorie. S-a relevat și în transpunerea penru orchestră a celebrei Ciocârlii – unul dintre bisurile acordate de solistă. Plasarea cunoscutei teme în desfășurarea partiturii are abilitate, crează surprinderi…

Demersul dirijoral al lui Matei Corvin a demonstrat siguranță în conducerea construcției muzicale, o gestică expresivă, eficientă, largă, armonioasă, obținând optima colaborare a orchestrei. S-a petrecut și în Simfonia I-a de Gustav Mahler, lucrare grea, cu aromă de poem simfonic și sugetii autobiografice ale compozitorului, ca atare cu scenariu bogat în sentimente și trăiri… Așadar, concerte cu repertoriu interesant, solistă virtuoză, sensibilă, cu Frumoase cadouri (și manageriale) pentru publicul Filarmonicii.

 

CONCERT LA ATENEU

Muzicolog dr. Ozana Kalmuski Zarea

ilinca poza pian (2)

[su_quote cite=”Vă așteptăm, marți, 15 decembrie 2015 la Sala Ateneu! Concert simfonic Dirijor: Ovidiu Balan” url=”https://www.filarmonicabacau.ro/Concert-15-12-2015/”]Ilinca Dumitrescu, un regal pianistic … Această mare doamnă a pianisticii româneşti …Ilinca Dumitrescu ne-a uimit prin sensurile noi descoperite în lucrări cunoscute, prin logica desfăşurării discursului muzical şi prin expresivitatea profundă care îi defineşte stilul.” (Cultura, Bucureşti, 2015). A concertat în oraşe din 5 continente, 44 de ţări, 37 de capitale ale lumii, în importante săli de concerte. A studiat cu profesori celebri: Cella Delavrancea şi Mihail Jora în România, Stanislav Neuhaus şi Iakov Flier la Conservatorul de Stat „P.I. Ceaikovski” din Moscova, absolvit în 1978 cu distincţia maximă „Diplomă de Merit”. Este deţinătoarea celor mai importante premii în ţara sa natală şi a multor distincţii internaţionale. Din 1980 este solistă concertistă de stat, actualmente realizator şi producător TV al emisiunii „Ilinca Dumitrescu şi invitaţii săi” (postul de televiziune TvH – fost Tv „România de Mâine”). Deţine un repertoriu foarte vast, o semnificativă discografie, evidențiate de critica internațională de specialitate.

vasile-macoveiInterpret ce dispune de un real simţ al construcţiei sonore, de un impresionant complex de timbruri”, Vasile Macovei este prim fagotist solist al orchestrei Operei Naţionale din Bucureşti. Este din 2004 doctor în muzică al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti şi a fost cadru didactic asociat al aceleiaşi universităţi. Publică, în anul 2000, volumul de poezii „Sfere sculptate”, la Ed. Geneze din Bucureşti. Vasile Macovei este fondator şi membru al ansamblurilor Hyperion, Traiect, Gaudeamus, Modus şi Archaeus (1985 – 1994), cu care a susţinut nenumărate concerte. Are o susţinută activitate solistică în ţară şi străinătate. Efectuează turnee în: Italia, Elveţia, Franţa, Ungaria, Cehia, Slovacia, Bulgaria, R. Moldova, Marea Britanie, Spania, Mexic, Danemarca, Japonia, India, Finlanda, Malaysia, China, Egipt, Grecia, Coreea de Sud ş.a. și participă la importante festivaluri internaţionale.

Ovidiu Balan

 

Dirijor şi director onorific al Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău, Ovidiu Balan aparţine generaţiei şefilor de orchestră consacraţi şi recunoscuţi în întreaga lume. Are nenumărate turnee în centre muzicale de prestigiu din Europa, S.U.A şi China. A studiat dirijatul cu maestrul Iosif Conta şi s-a perfecţionat în Olanda, Franţa, SUA cu: Jean Fournet, Marius Constant, Fernand Quatrocchi, Eugene Ormandi, Zubin Mehta, Seiji Ozawa, Georg Solti, Pierre Boulez, Lorin Maazel. A dirijat toate filarmonicile din ţară şi orchestre importante în SUA, Cuba, Italia, Germania, Franţa, Olanda, Bulgaria, Iugoslavia, Rusia, Portugalia, Polonia, Ungaria. Fructuoasa activitate îi este recompensată prin premii și distincții.[/su_quote]

[su_divider text=”Mergi la inceput” style=”dashed” divider_color=”#FB2E2E”]

 

Lasă un răspuns