ZMC

Zilele Muzicii Contemporane

Festivalul ”Zilele muzicii contemporane” de la Bacău, este cel mai vechi festival de profil din România, prima ediție având loc în 1986. Anul acesta se împlinesc 32 de ani de existență, edițiile anterioare fiind enumerate alăturat. Festivalul Zilele Muzicii Contemporane, are calitatea de a fi primul festival de muzică nouă din România, membru al The European Conference Promoters of New Music, (ECPNM) Cele 30 de editii de la Bacau, au gazduit solisti, dirijori, compozitori, instrumentisti, cristici si muzicologi din: Albania, Marea Britanie, Argentina, Austria, Belgia, Brazilia, Bulgaria, Canada, Cehia, China, Croatia, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Islanda, Israel, Italia, Japonia, Jugoslavia, Korea, Macedonia, Mexic, Republica Moldova, Norvegia, Olanda, Portugalia, Romania, Rusia, Slovacia, Spania, SUA, Suedia, Ucraina, Ungaria.

 

ZMC editia 32/2018

 
Ansamblul   ARCHAEUS
Ansamblul contemporan Timișoara
Ansamblul Univ de Muzica din Chișinău
Ansamblul GAME
Duo Diana Moș –  vioară,  Mihai Măniceanu – pian
Filarmonica Mihail Jora BACAU,  Ovidiu BALAN
Trio Contraste

32 de editii ale festivalului ZILELE MUZICII CONTEMPORANE. 1986-2018

744 de opusuri ”restituite” 354 compozitori ale caror lucrari au fost interpretate
Au participat: 7 orchestre simfonice 7 coruri academice si de camera 38 de ansambluri camerale 22 dirijori 106 solisti (corali si intrumentali)
Au avut loc: 160 concerte si recitatori 6 colocvii si simpozioane 9 conferinte 13 expozitii 4 gale de film un recital de pantomimă un happening un spectacol de teatru drametic 7 spectacole de operă un spectacol video-intalatii- electronic un spectacol folcloric un spectacol de balet cinci lansari de carte lansari de CD/LP
 
 

 

 

Liviu Dănceanu (Fondatorul Festivalului)

Compozitor, muzicolog, dirijor, a compus peste 120 de opusuri in genuri muzicale dintre cele mai diverse (opera, simfonie, concert instrumental, muzica de camera, corala, electronica, teatru instrumental, muzica de film, de scena etc). A publicat noua volume de muzicologie: Eseuri implozive alfa, beta si gama, Introducere in epistemologia muzicii, Cartea cu instrumente, Cartea cu dansuri, De 20 de ori ARCHAEUS, Anotimpurile muzicii ( vol.1- Primavara), Estetica muzicala – Un alt fel de manual (in colaborare) Din 1983 este colaborator permanent al revistei „Ateneu”, iar din 2000 si al revistei „Romania literara”. A publicat aproape o mie de cronici, studii, articole, eseuri in legatura cu creatia si interpretarea muzicala. In 1985 a intemeiar Atelierul de muzica contemporana ARCHAEUS cu care a intreprins numeroase turnee europene si americane, participand la prestigioase reuniuni de muzica noua din peste 25 de tari si 200 de orase. Este laureat al mai multor premii nationale si internationale (: Premiul „Studium de Toulouse”, „Antidogma Musica” – Torino, Premiul „George Enescu” al Academiei Romane, de mai multe ori Premiul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor, Prtemiul Criticii muzicale, Premiul ACIN pentru muzica de film, Premiul SOROS, Premiul Revistei „Actualitatea muzicala” etc). A realizat emisiuni Radio, Tv. Deasemeni, a sustinul conferinte, work-shop-uri, cursuri de specializare la diferite Universitati din Germania (Munchen, Munster), Italia (Torino, Bergamo, Cagliari), SUA (Carbondale, Cleveland), Rusia (Moscova), Spania (Valencia, Alcoi), Franta (Lyon, Dijon) etc.
 
 

 

 

 

 

 

Editiile anterioare ZMC 1986-2017

 
Zilele Muzicii Contemporane este cel mai vechi festival de muzică contemporană din România
Membrii fondatori:
Liviu DĂNCEANU (compozitor, profesor, dirijor, eseist)
Trio ”SYRINX”: (Dorel Baicu, Dorin Gliga, Pavel Ionescu)
Ovidiu Bălan (Director onorific)

STATISTICI:

 

Editia 1, 20-22 02, 1986 Editia 2, 15-17 04 1987 Editia 3, 22-24 03 1988 Editia 4, 12-14 10 1989 Editia 5, 26-28 04 1991 Editia 6, 20-24 04 1992 Editia 7, 19-25 04 1993 Editia 8, 18-24 04 1994 Editia 9, 24-29 04, 1995 Editia 10, 17-22 04, 1996 Editia 11, 16-21 06, 1997 Editia 12, 22-27 06, 1998 ”Pasiunile Trans-Avangardei” Editia13, 04-08 10, 1999 ”Pasiunile Trans-Avangardei” Editia 14, 26-30 06, 2000 ”Fețele Muzicii” Editia 15, 21-29 05, 2001 Editia 16, 4-7 06, 2002 Editia 17, 10-13 06, 2003 Editia 18, 13-17 06, 2004 Editia 19, 04-07 05, 2005 Editia 20, 25-28 09, 2006 Editia 21, 01-04 10, 2007 Editia 22, 01-05 10, 2008 Editia 23, 01-03, 10, 2009 Editia 24, 25-28 09, 2010 Editia 25, 04-07, 10, 2011 Editia 26, 01-04 10, 2012 Editia 27, 27-30 09, 2013 ”Reguli si Exceptii” Editia 28, 02-05 10, 2014 ”Între idioritmie și chinovialitate” Editia 29, 01-04 10, 2015 ”Postmodernismul. Addenda” Editia 30, 01-04 10, 2016  „Show Must Go On” Editia 31, 01-04 10, 2017  ”EST-VEST-SUD-VEST”
 
 
 
Cronică muzicală
                                                          Ozana Kalmuski Zarea

 

Festival in memoriam

Festivalul Internațional „Zilele Muzicii Contemporane”, ediția a XXXII-a s-a desfășurat, ca de obicei,  la Bacău, în perioada 3-7 octombrie. Festivalul a fost dedicat memoriei lui Liviu Dănceanu – compozitor, profesor universitar doctor, dirijor, eseist, autor al volumelor de muzicologie: Eseuri implozive, Cartea cu instrumente, Cartea cu dansuri, Introducere în epistemologia muzicii, Anotimpurile muzicii, De 20 de ori Archaeus, Estetica muzicală, a unor  scrieri precum Mesaje@de dragoste și a ultimei cărți, Grav Acut, sute de articole pe care le-a publicat în revista Ateneu – unde colabora de 34 de ani și la România literară, unde a început să scrie după Revoluție.

Liviu Dănceanu  – fondatorul  Festivalului Internațional „Zilele Muzicii Contemporane”, primul festival de gen din România, membru EPCNM (European Conference of Promoters of New Music), a înființat ansamblul Archaeus în anul 1985. A mers cu acest ansamblu  în 25 de țări și 200 de orașe, în turnee europene și americane, a compus  181 de lucrări pentru diferite formații camerale, orchestrale, vocale, a susținut nenumărate conferințe, clase de master, în Germania, SUA, Italia, Franța, Rusia, Spania în care a explicat atât feluritele experimente contemporane, cât și modul lor de interpretare.

Figura lui Liviu Dănceanu se suprapune rigorii, tenacității, lucrului bine făcut, slujirii muzicii contemporane, pe care a cunoscut-o în profunzime, așa cum nimeni de la noi nu poate să îl egaleze. Palierul practic a fost dublat de cel teoretic, de o cunoaștere a formelor, stilurilor, expresiei de exprimare în muzica contemporană  pe care le-a studiat cu mari muzicieni – de ar fi să-i amintim pe Ștefan Niculescu, Aurel Stroe, Xenaxis, Kotonski și Paul Patterson – dar și de o pasiune căreia și-a dedicat întreaga viață. Iar rezultatele au fost garantate, deși nu au avut ecoul scontat și sperat de Liviu. Pentru el nu s-au deschis în anul 2017 porțile Festivalului Internațional „George Enescu”, dar poate că s-au deschis porțile raiului muzicii noi. Dacă există!

Chiar și această ediție a Festivalului, ce tocmai s-a încheiat în Bacău, a fost construită, din timp, cu migala care îl caracteriza, de Liviu. În Sala Filarmonicii „Mihail Jora” au răsunat cele puse în pagină de Dănceanu, la care s-au adăugat o lansare de carte: Relief armonic. Sub semnul lui Mihail Jora. Pagini monografice la 60 de ani de existență a Filarmonicii băcăuane și o lansare de disc, a Trio-ului Syrinx – de asemenea, membru fondator, alături de dirijorul orchestrei, Ovidiu Bălan.

Afirmam înaintea concertului orchestrei, necesitatea de a ne aminti și de a reda faptele culturale exact așa cum au fost ele create, de o echipă, din care au plecat Olga Chirștiuc – secretar muzical, Vasile Pruteanu – cel  mai activ cronicar al Festivalului, din care am mai rămas câțiva, de experiența cărora se poate profita, folosindu –le rodul muncii, dar cu ghilimele corespunzătoare, ca și în cazul acelui Bilanț, deloc sentimental, sinteză creată tot de Liviu Dănceanu.

Adaug că nicio ediție nu va putea fi repetată la nivelul la care a fost  adus Festivalul din Bacău, de către Liviu Dănceanu, pentru simplul motiv că autorul nu mai există.

Așadar, în anul Centenarului, un performant ansamblu din Timișoara, condus de Iulian Rusu,  ne-a cucerit cu Orestia II, Choeforele de Aurel Stroe,  urmat de concertul orchestrei băcăuane, cu Nord Sud de Dănceanu,Simfonia a II-a Opus Dacicum de Niculescu și Ipostaze III pentru violoncel (solist Mircea Marian) de Iorgulescu. Ansamblul Archaeus, condus de Mircea Pădurariu a interpretat lucrări de Liviu Dănceanu. Penultima seară de Festival a reunit Duo Diana Moș – vioară, Mihai Mănuțiu – pian și Trio Contraste: Ion Bogdan Ștefănescu, Sorin Petrescu, Doru Roman, cu invitatul lor, Dorin Cuibariu, în muzica Violetei Dinescu  la filmul Tabu a lui Murnau. Finalul,  duminică,cu Ansamblul Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău: Natalia Bodnariuc, Olga Vlaicu, Ana Maria Sîrbu, Sergiu Mușat și Ansamblul Game, condus de percuționistul Alexandru Matei. O ediție mai tristă, cu prea mulți absenți.