Concert 28/11/2019

Concert dedicat Zilei Naționale a României

Joi, 28 noiembrie 2019, Sala „Ateneu”

Tiberiu Oprea
În program:
  • Paul Constantinescu- Concertul pentru pian și orchestra
  • Vlad Razvan Baciu- Merkabah p.a.
  • Tiberiu Olah- Suita „Mihai Viteazul”,  selecțiuni

Concert 21/11/2019

Concert simfonic

Joi 21 noiembrie 2019, Sala „Ateneu”

 

Theo Wolters (Olanda)
Gabriela Iștoc, soprana

În program:

  • Richard Strauss- Ultimele 4 lieduri

  • Richard Strauss- Zueignung op 10 No.1

  • Anton Bruckner- Simfonia nr. 4 „Romantica”

Concert 14/11/2019

Concert simfonic

Joi 14 noiembrie 2019, Sala „Ateneu”

 

Tiberiu Soare
Alexandru Anastasiu, percuție

În program:

  • Alexandru Anastasiu- Concert pentru percuție nr. 2 „Rhythm of the day”

  • Camille Saint Saens- Simfonia nr. 3 cu orga

Concert 11/11/2019

Concert simfonic

Luni 11 noiembrie 2019, sala Ateneu

Turneu național de recitaluri camerale
INTERMERIDIAN

Diana Jipa, vioara

Stefan Doniga, pian

În program:

  • Felicia Donceanu: Sonata nr. 1 pentru vioară și pian;
  • Carmen Petra Basacopol: Sonata pentru vioară și pian;
  • Walter Klepper: Sonatina pentru vioara și pian;
  • Remus Gerogescu: Interludiu și Toccata din Suita a II-a pentru pian solo;
  • Roman Vlad: „Prințesa X” pentru vioara solo;
  • Ulpiu Vlad: „Sonorități și nu-mă-uita” pentru vioară și pian;
  • Vlad-Răzvan Baciu: Scherzo pentru vioară și pian.

Concert 07/11/2019

Concert simfonic

07 noiembrie 2019, ora 18:30, Sala Ateneu

Ilarion Ionescu, Galati

Familii de muzicieni

Florin Ionescu Galati, vioara

În program:

  • Wolfgang Amadeus Mozart – Uvertura la opera  „Ascanio in Alba”
  • Henri Wieniawski- Concertul nr. 2 pentru  vioara si orchestra
  • Dmitri Sostakovici- Suita de jazz nr. 2
Ozana Kalmuski
AVANCRONICA MUZICALĂ

Ozana Kalmuski Zarea

 

Vals de noiembrie

       În această seară, de toamnă târzie, blândă şi generoasă, la Sala Ateneu este invitată una dintre cele mai dragi familii de muzicieni români. Doi maeştri ce sunt apreciaţi în ţară şi peste tot în lume: dirijorul Ilarion Ionescu Galaţi şi fiul său, violonistul Florin Ionescu – Galaţi.

    Cuceritoare personalitate, redutabil violinist, cu o disciplină pedagogică pe care încă o exersează cu elevi talentaţi – ce vin să se bucure de sfatul său, disciplină care i-a asigurat succesul la orchestră, I. I. Galaţi a studiat muzica de la trei ani şi jumătate. Am putea afirma, fără să greşim, că de vreo 78 de ani muzica îl însoţeşte. Istoria vieţii sale este încărcată de succese, dar şi de şansa de a fi învăţat de la mari maeştri ai artei muzicale, de a fi stat în preajma lor, de a-i fi urmărit “la lucru”. Îmi vin în minte: George Manoliu, Jean Bobescu, George Georgescu, Constantin Silvestri, dar şi cel care i-a fost nu numai profesor ci şi prieten, Emanuel Elenescu. Şi pentru că tot am ajuns aici, la moştenirea pe care i-a oferit-o din punct de vedere artistic lui Florin, căruia i-a fost profesor de vioară, găsesc câteva evenimente cheie din viaţa lor. Florin Ionescu Galaţi s-a născut la Bucureşti în anul 1970. Pentru I. I. Galaţi este un an foarte important  şi în ceea ce priveşte realizarea profesională. Atunci iniţiază ceea ce va deveni emblema muzicală a Braşovului, Festivalul Internaţional de Muzică de cameră.

    Despre reuşitele celor doi, despre colaborările cu alţi mari artişti ai timpului, despre umorul ce pare că acoperă severitatea în ceea ce înseamnă respect absolut pentru această artă, care înainte de toate este o meserie, am putea consemna foarte multe detalii, amintiri ori impresii.

Dar, o să lăsăm să vorbească muzica, arta cărora această familie i s-a dedicat întru totul. Orice  muzică propusă aduce publicul să-i asculte. În această seară, la Ateneu, după uvertura Ascanio în Alba de Wolfgang Amadeus Mozart, ce face parte din opera pastorală KV 111, în două acte, pe un libret de Giuseppe Parini şi a avut prima audiţie în 17 octombrie 1771 la Teatro Regio Ducal din Milano, ne vom bucura de sonurile Concertului nr. 2 pentru vioară și orchestră în re minor, op. 22, creat de Henryk Wieniawski în perioada anilor 1856 – 1862.

Simfonicul se încheie cu celebra Suită de jazz nr. 2, a lui Dmitri Șostakovici, lucrare cu mare succes la public, ce a fost prima oară cântată la Moscova în 28 noiembrie 1938. Uitată o lungă perioadă, este redescoperită de Manashir Yakubov în 1999 şi prezentată un an mai târziu la London Promenade Concert.

Am avut bucuria cîndva de a cânta partea de pian sub bagheta maestrului Galaţi şi cred că versiunea pe care o creează la lucrarea lui Şostakovici,  atât de diferită faţă de simfonii, este una memorabilă. În această seară, la acordeon o să îl ascultaţi pe Ion Drăgoi.

Concert 31/10/2019

Concert 24/10/2019

 

AVANCRONICA MUZICALA

Ozana Kalmuski Zarea

 

  Îmi doresc din tot sufletul ca muzica mea să devină cunoscută şi ca din ce în ce mai mulţi oameni să o îndrăgească, găsind în ea consolare şi sprijin. mărturisea P.I. Ceaikovski, autorul  unor pagini muzicale pline de patos şi sensibilitate, un neobosit călător, compozitor care a murit la St. Petersburg la numai cincizeci şi trei de ani. Muzica sa a cucerit mapamondul prin Concertele de pian, Concertul de vioară, cele 6 Simfonii,  Simfonia Manfred, nemuritoarele balete: Lacul lebedelor, Spărgătorul de nuci, după  basmul lui E.T.A. Hoffmann, feeria Frumoasa din pădurea adormită, pe o poveste de Charles Perault, operele Evgheni Oneghin şi Dama de pică, inspirate de textele lui Alexandr Puşkin, Uvertura – fantezie Romeo şi Julieta.

 În anul 1891 Ceaikovski călătoreşte în America şi îşi dirijează lucrările la inaugurarea celebrei săli de concerte Carnegie Hall.

  Dacă vreodată o muzică a fost compusă cu avânt nestăvilit, cu dragoste faţă de subiect şi faţă de personaje, aceea e muzica din „Oneghin”. În această seară vom audia Poloneza din opera „Evgheni Oneghin”.

  Astăzi, a fost condus pe ultimul drum, la numai 56 de ani, medicul Lorin Apetroaie, un profesionist dublat de omenie şi sensibilitate, iubitor al Euterpei, cel ce ne urmărea concertele. Rămâne încă un loc părăsit fără voie de un meloman, prieten al Filarmonicii „Mihail Jora”. Dumnezeu să-l odihnească!

Invitatul serii, talentatul violoncelist Filip Papa, este cunoscut ca membru al Cvartetului Ad Libitum, ansamblu cameral de renume şi în ipostază de solist. Cântă în Europa, participă la importante festivaluri şi înregistrează cele mai semnificative opus-uri din literatura dedicată violoncelului şi cvartetului.

El va interpreta Concertul în mi minor op.85 pentru violoncel şi orchestră din creaţia lui Edward Elgar. Prima audiţie a acestei ultime capodopere a avut loc la Londra, în interpretarea lui Felix Salmond, cu autorul la pupitru, acum 100 de ani, în 26 octombrie 1919.

Ani de zile colegi în orchestra Filarmonicii „Moldova” din Iaşi, Filip Papa și George Hariton – redutabil fagotist, se întâlnesc adesea pe scenele de concert ale țării în calitate de solist – dirijor. George Hariton este genul muzicianului care își construiește cariera încet, dar foarte sigur şi temeinic. Ceea ce nouă ne permite să urmărim o substanţială creștere a repertoriului pe care ni-l livrează de o calitativă manieră.

Domnia sa va conduce orchestra – în paginile primei simfonii ceaikovskiene, în sol minor op.13, Visuri de iarnă (ce s-a cântat prima oară la Moscova, în 3 februarie 1868), lucrare nostalgică, lirică – într-un simfonic pe care vă invit să îl onoraţi.

 

Concert 18/10/2019

Avancronica muzicala

 

Ozana Kalmuski Zarea

ARMONII DE TOAMNA

Aseara, la recitalul sustinut de violoncelistii Razvan Suma si Ella Bokor in deschiderea Simpozionului National de Estetica, editia a 24-a – care au interpretat lucrari din creatia lui Fr. Dotzauer, L. Boccherini, D. Popper si J.B. Barriere – l-am intalnit pe muzicianul Iosif Ion Prunner, dirijorul concertului din aceasta seara. “Daruit temperament de artist” scria Iosif Sava. Celebrul pianist si dirijor Daniel Barenboim ii transmitea lui I.I. Prunner, “admiratie si afectiune”.

Binecunoscut de peste 20 de ani in postura de dirijor al Corului Filarmonicii “George Enescu”, cu nenumarate succese, Iosif Ion Prunner este si director artistic la prima Filarmonica din tara.

Programul serii are doua prime auditii, lucrarea Shadowcatcher a compozitorului american Eric Ewazen (nascut in anul 1954), cu cele 4 sectiuni intitulate: Offering to the Sun, Among the Aspens, The Vanishing Race, Dancing to Restore an Eclipsed Moon si Fantezia simfonica in ritm de jazz, compusa de Dumitru Bughici. Veti asculta sonoritati caracteristice muzicii de jazz, in tempo de slow si blues, antrenante, pe care autorul Tratatului de forme muzicale, dupa care am invatat majoritatea, le combina stralucit.

Protagonistii Concertului pentru cvintet de suflatori de alama si orchestra, Shadowcatcher sunt membrii Cvintetului croat Busina, ansamblu infiintat in anul 2007, in formula: trompete – Sergiu Carstea, Igor Mrnjavcic, corn – Frano Igor Barovic, trombon – Ivan Bosnjak, tuba – Zeljko Kertez.Valorosii muzicieni din Croatia, Serbia, Romania si Ungaria, fiecare in parte cu recunoastere internationala, participa la importante festivaluri, cursuri de master si sustin concerte in Europa si Japonia.

Simfonicul serii se incheie cu prima simfonie a lui Serghei Prokofiev, in Re Major, op.25, lucrare în patru parti compusa in anii 1916 – 1917, subintitulata “Clasica”.

Vineri, la Sala Ateneu, incepand cu ora 18,30, orchestra Filarmonicii “Mihail Jora” dirijata de Ovidiu Balan evolueaza in Concertul de concerte pentru pian sustinut de Vincenzo Balzani si discipolele sale: Claudia Vento si Francesca di Molfetta. Pianistii italieni vor interpreta in concert, trei dintre capodoperele dedicate acestui magnific si complex instrument – pianul – lucrari care si-au castigat binemeritatul loc in literatura de gen: Concertul in re minor KV 466 de Wolfgang Amadeus Mozart, Concertul nr.2 in do minor, op.18 de Serghei Rahmaninov si Concertul in la minor, op.16 de Edvard Grieg.

Un sfarsit de saptamana cand se finalizeaza – sambata, 19 octombrie, ora 17 la Centrul de Cultura “George Apostu” printr-un recital al participantilor: elevi ai Colegiului National de Arte George Apostu, in colaborare cu studenti de la Universitatea Nationala de Arte “George Enescu” din Iasi (acompaniati de conf. univ. dr. Vasilica Stoiciu – Frunza) – Cursurile de maiestrie sustinute la Luncani de Antonio Amenduni, flautist de anvergura internationala, prezent adesea pe scena bacauana. Profesorul Antonio Amenduni de la Academia italiana de flaut din Roma – Conservatorul de Muzica din Foggia si organizatorii aduc prin initierea Cursurilor europene de maiestrie “Dorel Baicu” (1959 – 2018), un emotionant omagiu flautistului Filarmonicii „Mihail Jora”, initiator al Trio-ului Syrinx, profesor universitar doctor la UNAGE Iasi.

Concert 10/09/2019

Avancronica muzicală

OZANA KALMUSKI ZAREA

În această seară un concert deosebit de atractiv, susţinut de orchestra Filarmonicii Mihail Jora şi condus de dirijorul permanent, Valentin Doni. Un muzician cu incontestabile calităţi artistice, pe care le vom recunoaşte nu numai din arta sa dirijorală, ci şi din liedul care îi aparţine.

Vocea serii este a sopranei Diana Axentii, din Republica Moldova,  artistă stabilită în Olanda, laureată în multe concursuri internaţionale, dintre care amintim: UPMCF, Paris 2002, George Enescu, Bucureşti 2003, Montsserat Caballé, Andora 2003, Regina Elisabeta, Bruxelles 2004 .

Vom audia cunoscute opusuri de Ceaikovski, Rossini,  Catalani, Leoncavallo.

În program:

P.I. Ceaikovski – Trepak din Suita “Spărgătorul de nuci”

P.I. Ceaikovski – Aria Tatianei din “Evgheni Oneghin” act 1

„Puskai pogibny ia…

P.I. Ceaikovski  – Arioso Lizei din “Dama de pică”

„Uj polnoci blizitsea”

G.Rossini – Uvertura la opera “Bărbierul din Seviglia”

G.Rossini – Aria Rosinei din opera “Bărbierul din Seviglia” act 1

„Una voce poco fa”

G.Rossini – Aria Semiramidei din opera “Semiramide” act 1

„Bel raggio lusinghier”

P.I. Ceaikovski  – Marş din “Spărgătorul de nuci”

J.Jongen   – Vocaliza

J.Massenet – Elegie

V.Doni – Liedul “Muntele şi valea”

A.Catalani – Aria lui Wally din opera “La Wally”

„Ebben, ne andro lontana”

P.I. Ceaikovski – Valsul Florilor din “Spărgătorul de nuci”

R.Leoncavallo – Aria Nedei din opera “Pagliacci”

„Qual fiamma aveva nel guardo”

Concert 26/09/2019

Concert simfonic

Joi 26 septembrie 2019, ora 18:30, sala ‘Ateneu’

OZANA KALMUSKI ZAREA

AVANCRONICA MUZICALĂ

    Deschiderea unei noi stagiuni este nu numai o bucurie pe care cei ce slujesc Filarmonica”Mihail Jora” o trăiesc alături de public, ci şi o bornă de reper.

    A 64-a stagiune muzicală, ce se deschide la Sala Ateneu, în această seară de 26 septembrie, îi are ca invitați pe dirijorul italian Vittorio Parisi şi pe violonista Franziska Pietsch (Germania).

   In program, Concertul pentru vioară şi orchestră, Serenada nr.1 de Johannes Brahms şi o lucrare mai puțin cunoscută din creația lui Antonín Dvořák.