Concert 23/01/2020

Concert simfonic

Joi 23 ianuarie 2020, ora 18:30, Sala Ateneu

Florin Totan – dirijor
Diaconescu Mihai, pian, solist
In program:
  • Piotr Ilici  Ceaikovski – Concertul  pentru pian nr. 2 in Sol Major op 44
  • Alexander Glazunov – Simfonia nr. 4 in Mi bemol Major op 48

Concert 16/01/2020

Concert simfonic

Joi 16 ianuarie 2020, ora 18:30, Sala Ateneu

Concert 09/01/2020

Concert simfonic

Joi, 09 ianuarie 2020, ora 18:30, Sala Ateneu

Daniel Manasi

Tudor Bolnavu, vioara

Virgil Prisecariu, contrabas

 

În program:

  • Giovanni Bottesini- Passione amorosa

  • Giovanni Bottesini- Gran Duo concertant

  • Johannes Brahms- Simfonia nr. 3

 

Concert 18/12/2019

Concert de sărbători

Miercuri 18 și Joi 19 decembrie 2019, ora 18:30, Sala Ateneu

Dirijor: Juan Cantarell, Spania

Soliști: Anda Pop
Sidonia Nica
Valentin Vasiliu

În program:
– Colinde, arii și uverturi din repertoriul internațional

 

Concert 19/12/2019

Concert de sărbători

Miercuri 18 și Joi 19 decembrie 2019, ora 18:30, Sala Ateneu

Dirijor: Juan Cantarell, Spania

Soliști: Anda Pop
Sidonia Nica
Valentin Vasiliu

În program:
– Colinde, arii și uverturi din repertoriul internațional

 

Concert 12/12/2019

Concert simfonic

Joi, 12 decembrie 2019, ora 18:30 Sala Ateneu

 

Concert 05/12/2019

Concert simfonic

Joi, 5 decembrie 2019, ora 18:30, Sala Ateneu

Mihnea Ignat

Solist: Mircea Călin

În program:

  • Franz Liszt – Rapsodia ungară nr. 2
  • Max Bruch – Fantezia scoțiană pentru vioară și orchestră, op. 46
  • Ludwig van Beethoven: Simfonia a III-a, op. 55 în Mi bemol Major, ‘Eroica’

 

Avancronica muzicală

muzicolog dr. Ozana Kalmuski Zarea

Decembrie la Filarmonică

 

    „Libertatea şi progresul constituie nu numai ţelul artei, dar şi al întregii vieţi. Dacă noi, cei de azi, nu avem fermitatea strămoşilor noştri, cel puţin rafinamentul civilizaţiei a lărgit limitele în multe privinţe.
Nu există o misiune mai grea decât să te apropii de îndumnezeire mai mult decât alţi oameni şi să răspândeşti razele divine în mijlocul umanităţii”.

   Cuvintele de mai sus aparțin Titanului de la Bonn (precizare mai apăsată, pentru cei care găsesc că folosirea ghilimelelor sau a sursei citate este facultativă!),  Ludwig van Beethoven, compozitor născut  în 17 decembrie 1770. A trăit 57 de ani, s-a stins la Viena și a fost,  alături de Joseph Haydn și Wolfgang Amadeus Mozart, corifeu al clasicismului muzical. Din cele 9 Simfonii pe care le-a creat, astăzi ascultăm  a III-a,  op. 55 în Mi bemol Major, „Eroica”  compusă în perioada 1803 – 1804 și dedicată inițial lui Napoleon Bonaparte. După ceva vreme, Beethoven vede că Bonaparte,  subjugat de prea mari ambiții, se transformă într-un tiran. Marșul triumfal devine Marș funebru, dedicația dispare și  Simfonia a III-a va fi închinată prințului Lobkowitz. O poveste ce aseamănă  destine ale marilor personalități ale omenirii, bornă a muzicii clasice.

    Franz Liszt, compozitor și pianist , autor al nemuritoarelor poeme simfonice Preludiile, Ce se aude pe munte, Tasso, Orfeu, Prometeu etc., compune 19 Rapsodii ungare pentru pian, pe motive folclorice  maghiare,  care vor fi  ulterior orchestrate. La Biblioteca din Weimar a fost găsită și o Rapsodie română ce aparține lui Liszt.

La Köln s-a născut în 6 ianuarie 1838, Max Bruch.  A studiat cu Reinecke, a fost profesor de compoziție la Școala superioară de muzică din Berlin, până în anul 1910. În istorie a rămas ca autor al Concertului în sol minor pentru vioară op.26, al celebrei suite pentru violoncel și orchestră Kol Nidrei, op.47 și al Fanteziei pe teme populare scoțiene, pe care o vom asculta în această seară.  Un cântec suav de dragoste, Auld Robin Morris,  apare în paginile acestui opus 46, compus  în iarna anului 1879, adică acum  140 de ani. Mircea Călin –  violonist de marcă, care a interpretat  cele mai semnificative integrale pentru vioară solo: Sonate şi Partite de J. S. Bach, Şase Sonate de E. Ysaÿe şi 24 de Capricii  de N. Paganini, ne va delecta cu paginile Fanteziei lui Max Bruch. La pupitrul dirijoral, un şef de orchestră cu o carieră în plină ascensiune, prezent pe scena băcăuană în fiecare stagiune, Mihnea Ignat.

Luna decembrie este, sau ar trebui să fie, o perioadă a bucuriei, recunoștinței, gesturilor de caritate, a colindelor, a darurilor.

Vă puteți reîntâlni cu Orchestra Filarmonicii Mihail Jora, la Teatrul de Vară Radu Beligan, vineri, 6 decembrie, în spectacolul lui Tudor Gheorghe, Degeaba 30 – dirijor, Marius Hristescu și  sâmbătă, 7 decembrie ora 18.00, la Omul de zăpadă, dirijor  –  Ovidiu Bălan.

Concert 28/11/2019

Concert dedicat Zilei Naționale a României

Joi, 28 noiembrie 2019, Sala „Ateneu”

Tiberiu Oprea
Vlad Dimulescu, pian
În program:
  • Paul Constantinescu- Concertul pentru pian și orchestra
  • Vlad Razvan Baciu- Merkabah p.a.
  • Tiberiu Olah- Suita „Mihai Viteazul”,  selecțiuni

Concert 21/11/2019

Concert simfonic

Joi 21 noiembrie 2019, Sala „Ateneu”

 

Theo Wolters (Olanda)
Gabriela Iștoc, soprana

În program:

  • Richard Strauss- Ultimele 4 lieduri

  • Richard Strauss- Zueignung op 10 No.1

  • Anton Bruckner- Simfonia nr. 4 „Romantica”

Concert 14/11/2019

Concert simfonic

Joi 14 noiembrie 2019, Sala „Ateneu”

 

Tiberiu Soare
Alexandru Anastasiu, percuție

În program:

  • Alexandru Anastasiu- Concert pentru percuție nr. 2 „Rhythm of the day”

  • Camille Saint Saens- Simfonia nr. 3 cu orga

 

Avancronica muzicală

Ozana Kalmuski – Zarea

 

    Într-o atmosferă intimă, luni, 11 noiembrie la Sala Ateneu, violonista Diana Jipa şi pianistul Ştefan Doniga au susţinut primul recital, dintr-o serie de opt, dedicat creaţiei muzicale contemporane româneşti. Proiectul Intermeridian, aflat la a doua ediţie (cea de anul trecut desfăşurându-se în străinătate) este organizat de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Asociaţia culturală Heart – Core. Bucurie pentru cei prezenţi, pierdere pentru cei care ar fi avut de învăţat, ca actuali sau viitori profesionişti. Căci, interpreţii, cu o singură excepţie, au studiat aceste lucrări sub directa îndrumare a creatorilor.

    Ne-am delectat cu Sonata op.5 de Carmen Petra Basacopol, Sonatina de Walter Mihail Klepper, cu Interludiu şi Toccata pentru pian solo de Remus Georgescu şi Prinţesa X, o lucrare inspirată de Domnişoara Pogany, compusă de Roman Vlad pentru vioară solo şi Sonorităţi şi nu mă uita de Ulpiu Vlad.

    Am lăsat la urmă, deşi nu aşa a fost structurat programul, două lucrări, deopotrivă de reuşite, aparţinând Feliciei Donceanu – Sonata nr. 1 în re minor şi – Scherzo de Vlad Răzvan Baciu, ambele pentru vioară şi pian.

    Motivul alăturării între doamna liedului românesc, cum îmi place să o numesc pe „eleva” lui Mihail Jora şi cel mai tânăr autor al serii – Vlad Răzvan Baciu – un talent cizelat la şcoala bucureşteană, ce se afirmă în viaţa muzicală germană, preşedinte al Asociaţiei sus menţionate este faptul că amândoi sunt născuţi în Bacău. Ceea ce, fireşte, este un motiv de bucurie, deloc menţionat în presa locală. De altminteri, în simfonicul din 28 noiembrie, dedicat Zilei Naţionale a României, dirijat de Tiberiu Oprea, vom asculta în primă audiţie suita simfonică Merkabah, lucrare ce i-a fost comandată în acest an lui Vlad de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România.

    Concertul din această seară vine parcă să continue,  în prima sa parte,  ideea de promovare a muzicii contemporane româneşti. Şi aici mă refer din nou la o premieră,  Concertul nr.2 pentru percuţie şi ochestră, subintitulat Rhythm of the day, lucrare cu substrat programatic, ce ne spune o poveste în patru părţi, despre răsăritul soarelui, despre trezire şi momentele dimineţii în Morning rush, visatul cu ochii deschişi, meditaţii şi pauze din Lazy afternoon,     Lumini şi umbre,  culori schimbătoare, minţi zburătoare, vânt  în Dusk şi Stingerea luminilor, uitatul înapoi, stele strălucitoare în final, Midnight Vives.      

    Sonorităţi şi formule muzicale, pe care Alexandru Anastasiu le  „exploatează”  în dublă calitate: de compozitor şi inspirat interpret. 

    Pentru finalul simfonicului Tiberiu Soare – muzician de factură aleasă, discipol al maestrului Ludovic Bács, a ales  o lucrare ce nu mai are nevoie de prezentări: Simfonia a III-a cu orgă în do minor, pe care compozitorul francez Camille Saint Saens (1835-1921) a dedicat-o, după prima audiţie din 19 mai 1886 memoriei lui Franz Liszt. Simfonie romantică târzie, quintesenţă filozofică, monument de măreţie muzicală câştigat (?) în perpetua luptă cu destinul, lucrarea oferă loc cuvintelor  lui Camille Saint – Saens: Dacă arta nu are o patrie, artiştii au una. 

    O să consemnez una dintre reuşitele lui Tiberiu Soare, concertul cu Orchestra de Cameră Radio din anul 2013,  în care a acompaniat-o pe mezzosoprana Antonela Bârnat într-o lucrare de referinţă a Feliciei Donceanu, Una volta alla Corte del Principe, lucrare reţinută în Cardex-ul Radio-ului, pe care o propun cât de curând spre audiere la Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău.