Concert 15/03/2018

Concert Simfonic
15 martie 2018, ora 18.30, Sala Ateneu

Filippo Arlia pianist, dirijor.

S.Rachmaninov- Insula Mortilor op 29
A.Scriabin- Simfonia nr. 5 op 60
A.Scriabin – Poemul extazului op 54

Concert 8/03/2018

Concert Simfonic
8 Martie 2018, ora 18.30, Sala Ateneu

 

Dirijor Valentin DONI
Cristina PIPERNO, soprana
Paul Lungu, tenor

Concert 07/03/2018

Concert Simfonic
7 martie 2018, ora 18.30, Sala Ateneu
FESTIVAL MOZART
Dirijor Valentin DONI
Petrea Gasca, corn
Georgiana Cantemir, flaut
Elena Horatau, vioara
Irina Puscalau, viola
Cornelia Zurita Villafranca
Concert pentru corn nr. 4
Concertul pentru flaut în RE major
Simfonia concertanta pentru vioara si viola K.V 364
Pian concert nr. 23 KV 488

Concert 01/03/2018

Concert Simfonic
1 martie 2018, ora 18.30, Sala Ateneu

Octav Calleya, dirijor
Marilo Carillo Sedeno

Martisoare muzicale

SOSTAKOVICI -Uvertura festiva
BEETHOVEN. -Uv.”Fidelio”
BIZET.     -„Carmen”-fragmente
J.STRAUSS  – Valsul TRANDAFIRII DIN SUD”
BRITTEN. – „Soiree musicales”

CHABRIER – „España”.
SARASATE. – „Zapateado”
FALLA. – „Dansul focului”din Amorul vrajitor
P.LUNA -„Dansul focului” din zarzuela”Benamor”
A.VIVES – „El Bateo”
F.CHUECA – „Fandango” de la zarzuela „Doña Francisquita”

Concert 22/02/2018

Concert simfonic,
22 februarie 2018, ora 18.30, Sala Ateneu

 

Juan Cantarell,dirijor
Mihaela Manea, pian
Andreas Fröschl, pian

Rossini- Uv. Cenerentola
F. Poulenc- Concert pentru doua piane
A.Dvorak

 

OZANA KALMUSKI ZAREA

AVANCRONICA MUZICALĂ

Două seri de muzică

La concertul de sărbători, orchestra a fost dirijată de Juan Cantarell. Prezent din nou în această seară, Cantarell va deschide programul cu una dintre cele mai reuşite uverturi din creaţia lui Gioachino Rossini – Cenuşăreasa.

Tinerii artişti care vor interpreta Concertul pentru două piane şi orchestră în re minor de Francis Poulenc, sunt Mihaela Manea si Andreas Fröschl. Mihaela a început să studieze de la 6 ani pianul, în Târgovişte, s-a perfecţionat cu Valentin Gheorghiu, Robert Levin şi din 2015 este studentă la Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena, la clasa profesorului Stefan Arnold,  unde, din 2017 predă pianul şi Andreas. Ambii sunt deţinătorii unor importante premii în prestigioase competiţii pianistice. Andreas obţine în 2014 premiul pentru cel mai bun pianist acompaniator de lied la Concursul International Johannes Brahms de la Pörtschach.

Dirijorul, care a studiat dirijatul la Viena, cu Karl Österreicher și Julius Kalmar, la aceeaşi universitate  cu pianiştii invitaţi, va încheia seara muzicală cu Simfonia a VI-a în Re Major, op.60 a lui Antonín  Dvořák.

 

Vă aşteptăm şi vineri, 23 februarie la Sala Ateneu, la recitalul Trio-ului italian Magnasco, cu Gianluca Campi la acordeon (deţinător al Trofeo Mondiale di Fisarmonica în anul 2000), violonistul Andrea Cardinale, interpret al celor 24 Capricii de Paganini într-un singur concert, cărora li se alătură pianistul de renume internaţional, Alessandro Magnasco. Ei ne vor delecta cu tangouri de A. Piazzolla: Libertango, Milonga, Invierno Porteño,  Tanti anni prima,  Michelangelo ’70

Chiquilin de Bachin, cu Milonga de mis amores de J. D’Arienzo, Por una cabeza de C. Gardel sau  Tango pour Claude a lui R. Galliano.        

Concert 21/02/2018

Liceul de Arta ”George Apostu” din Bacau

Concert aniversar

Imagini pentru liceul de arta george apostu bacau

Concert 15/02/2018

joi, 15 Februarie, 2018, ora 18.30, Sala Ateneu

Dirijor Mihnea Ignat,

solist: Viniciu Moroianu

S.Rachmaninov -Concertul nr 3 pt pian
P.I. Ceaikovski- Simfonia „Manfred” op 58

 

AVANCRONICA MUZICALA

OZANA KALMUSKI ZAREA

REZONANŢE ESTICE

În 2018 se împlinesc 125 de ani de la moartea lui Piotr Ilici Ceaikovski – compozitorul rus a cărui muzică încântă prin romantismul ei.. În cele şase simfonii, la care se adaugă în anul 1885 Manfred, apare acel fatum care îl urmăreşte obsesiv pe autor. E umbra destinului inexorabil, din calea căruia nu te poţi salva. Povestea lui Manfred şi a dragostei sale pentru Astarte, se încheie cu moartea eroului, evocată printr-un coral de orgă, urmat de secvenţa gregoriană Dies irae.

Ceaikovski afirma că se simte într-adevăr dotat cu facultatea de a exprima veridic în muzică, sincer şi cu simplitate, sentimente, stări de spirit şi imagini sugerate de text. Este cazul lui Manfred, simfonie programatică inspirată de poemul lui Byron.

O pagină pianistică de dificultate şi largă respiraţie melodică, Concertul nr.3 în re minor a fost cântat de autor – Serghei Rahmaninov în 1909, la New York. Lucrarea debutează cu o veche melodie religioasă. Concertul este interpretat, în această seară de Viniciu Moroianu, despre care Valentin Gheorghiu scria : În generaţia lui, este poate chiar primul. Îi întrevăd un viitor strălucit în arta pianistică”.

Concertul de muzică rusă din această seară este dirijat de Mihnea Ignat, care activează la Orchestra simfonică a Universităţii din Alicante (Spania). Calităţile sale dirijorale îl recomandă să apară pe scene din Italia, Spania, Irlanda, şi la Filarmonica “Mihail Jora”.

Image may contain: 1 person, indoor
Image may contain: 1 person, suit, night and indoor

Concert 08/02/2018

Concert Simfonic, joi, 8 februarie, 2018, ora 18.30, Sala Ateneu

Dirijor Daniel Manasi,
Francesco Ionascu – vioara
Cornelia Petroiu – viola

Mihnea Brumariu –„ Sangiti” Concert pentru viola și 21 de solisti
D.Sostakovici- Concertul nr. 2  pt vioara
Ludwig van Beethoven – Simfonia a 5 a, in do minor.

AVANCRONICA MUZICALĂ

OZANA KALMUSKI ZAREA

SIMFONIA DESTINULUI

    Simfonicul din această seară se deschide cu Concertul nr.2 pentru vioară şi orchestră, compus în anul 1967 de Dmitri Şostakovici pentru David Oistrah. După studii cu Valeriu Maior, solistul,  Francesco Ionaşcu –  actualmente asistent doctorand la Academia de Muzică “Gh. Dima” din Cluj –  a studiat la Royal College of Music din Londra şi are deja un bogat palmares artistic, cucerit prin concerte în ţară şi străinătate. Îl recomandă 25 de concursuri naționale și internaționale.

    Mihail Jora, patronul spiritual al Filarmonicii băcăuane, cerea imperios, pe când preluase destinele Radio-ului bucureştean, introducerea unei piese româneşti în fiecare program muzical. Era nu doar un gest de patriotism, ci şi soluţia ideală de a face cunoscută creaţia autohtonă. Acest bun obicei a fost uzitat  până în 1990, sub formă obligatorie şi fără niciun reper valoric de urmărit, fiind cântate de multe ori lucrări cu aprobare politică. Printre ele însă, au răzbit şi muzici de foarte bună calitate.

    A doua lucrare din programul serii noastre, la Ateneu, este o primă audiţie absolută a compozitorului român Mihnea Brumariu, născut la Timişoara, care a studiat cu Victor Giuleanu, Alexandru Paşcanu, Liviu Comes, Ştefan Niculescu, Tiberiu Olah, Liviu Brumariu, la Conservatorul din Bucureşti şi s-a perfecţionat cu Yannis Xenakis, Paul Patterson şi Siegmund Krause, la Kazimir Dolny (Polonia, 1984). Înainte cu numai douăzeci de zile de a împlini 60 de ani, îl  sărbătorim pe Mihnea Brumariu,  cel care a stat ani de zile în preajma unui monstru sacru al muzicii româneşti, Aurel Stroe.

    Cornelia Petroiu, o interpretă devotată muzicii contemporane –să amintim că i-au fost dedicate peste 250 de lucrări, că participă la cele mai importante festivaluri de profil din lume şi este membră a formaţiilor Trio – Alto şi Metaduo, ca parteneră a saxofonistului Daniel Kientzy, îi va interpreta aici lui M. Brumariu, Sangiti, Concert pentru violă şi 21 de instrumente soliste, în primă audiţie absolută.

    Toate acestea şi la final, binecunoscuta Simfonie a Destinului, adică a cincea din cele nouă, compusă în tonalitatea do minor  de Ludwig van Beethoven, vor fi dirijate de Daniel Manasi, concert maestru la Orchestra de Cameră Radio Bucureşti. Acesta a studiat cu Ervin Acel, s-a perfecţionat în cursuri de master la Viena şi la clasa lui Cristian Brâncuşi.

Are apariţii dirijorale încununate de succes, cum va fi, cu siguranţă şi cea la care va invităm acum.

Image may contain: 1 person, playing a musical instrument and beard
Image may contain: 1 person

Concert 01/02/2018

Concert simfonic,
1 Februarie, 2018, ora 18.30, sala Ateneu

 

dirijor: George Haritoni
Alexandru Chirica, fagot, 
Filip Papa, cello

 

C.M.v Weber- Concert pentru fagot
G.Faure- Elegie,
A.Dvorak- Rondo
F.Mendelssohn- Simfonia nr. 3

 

AVANCRONICA MUZICALĂ

Ozana Kalmuski Zarea

SEARĂ ROMANTICĂ

      În această seară veţi audia una dintre cele mai reuşite pagini ale literaturii muzicale universale: Simfonia a III-a în la minor, supranumită “Scoţiana” de Felix Mendelssohn – Bartholdy. Născut la Hamburg în 3 februarie 1809, Mendelssohn a compus cinci simfonii, lucrări romantice, muzică concertantă, de cameră sau sacră.  Acest compozitor a  redescoperit Patimile după Matei de Johann Sebastian Bach, creator pe care l-a adorat, fiindu-i model, precum Mozart şi Beethoven. Câteva schiţe le face după o călătorie în Scoţia, iar prima audiţie va avea loc la Gewandhaus în Leipzig, în anul 1842. Atunci el nota  “Bach  e o lume care te urmăreşte oriunde ai pleca. Acolo unde ai ajuns poţi doar să –ţi aminteşti că eşti altundeva. Aşa ceva încercam eu în Scoţia”.

Dar înainte de cele patruzeci de minute în compania orchestrei şi a muzicii lui Mendelssohn, avem Concertul pentru fagot şi orchestră din creaţia altui romantic, Carl Maria von Weber, în interpretarea lui Alexandru Chirica.

După timbrul fagotului, unul asemănător, cel al violoncelului. Solist, binecunoscutul Filip Papa, membru al Cvartetului “Ad Libitum”, artist cu un palmares demn de invidiat. El va interpreta Elegia în do minor, op.24 de Gabriel Fauré şi Rondo de A. Dvorak.  Susţine nenumărate concerte, cu repertorii de la Antonio Vivaldi la Richard Strauss, spre deliciul publicului de pretutindeni.

La pupitrul dirijoral, George Hariton, pe care cel mai recent l-am apreciat într-un simfonic cu lucrări de Edvard Grieg, conduce concertul de astăzi, la Sala “Ateneu”. Spre reuşita prestaţiilor sale  dirijorale conduce experienţa de instrumentist – fagotist al Filarmonicii “Moldova” Iaşi  şi cea din ansamblurile camerale, cu care are apariţii de excepţie. Repertoriul său este diversificat şi cu o tentă de structurare care să acopere mai multe  epoci muzicale.

Concert 25/01/2018

Concert Simfonic, 25 Ianuarie, 2018, ora 18.30, Sala Ateneu

Dirijor Alain Paris,

Solist Emil Visenescu

Festival Claude Debussy

Trei nocturne(Nuages, Fetes, Sirenes), (Cu participarea corului Colegiului G.Apostu, dirijat de Prof. Ionut Vilcu)
Rapsodia nr. 1 pentru clarinet si orchestra
Rapsodia pentru sax alto si orchestra
Images pour orchestre no. 2 „Iberia”

 

 

AVANCRONICA MUZICALA

OZANA KALMUSKI ZAREA

TABLOURI MUZICALE

În 25 martie se vor împlini 100 de ani de la trecerea în nefiinţă a compozitorului impresionist Claude Debussy. Unul dintre apreciaţii muzicieni francezi, Alaîn Paris – dirijor şi muzicolog – va dirija un program, despre care afirmă că este singurul dedicat la noi centenarului morţii lui Debussy.

Alaîn Paris a dirijat  peste 70 de orchestre în ţările lumii. Discipol al unor cunoscuţi maeştri, precum: Pierre Dervaux ori Georg Solti, Paris a câştigat în 1968 Premiul I la Concursul Internaţional de la Besançon. Dinu Lipatti a susţinut la Besançon ultimul său recital de pian. Am făcut această conexiune, cu gândul la Debussy şi la nenumăratele pagini pe care le-a dedicat pianului, multe dintre ele fiind transpuse ulterior pentru orchestră:Berceuse  héroïque, Petite Suite sau Images – lucrare pe care o veţi asculta în această seară, concepută iniţial pentru două piane.

Cu primele două Nocturnes: Nuages şi Fêtes, inspirate de tablourile pictorului englez Whistler, pe care muzicianul îl admira, se deschide simfonicul de la Sala “Ateneu”. Urmează o pagină cunoscută şi cântată aici de mai multe ori, poemul simfonic Prélude à l’après-midi d’un faune,ilustrare sugestivă a poemului lui Mallarmé.

În continuare,  două lucrări  de asemeni, orchestrate după crearea lor: Rapsodia nr.1 pentru clarinet şi orchestră –  menită ca piesă de concurs pentru  Conservatorul din Paris, în anul 1910, interpretată de Emil Vişenescu, instrumentist al Filarmonicii “George Enescu” şi profesor la U.N.M.B, membru al Trio-ului “Mozaic”şi Rapsodia pentru saxofon alto şi orchestră, în versiunea lui Silvio Rossomando, muzician italian cu notabilă activitate solistică.

Programul se încheie cu a doua suită Images, Ibéria, o muzică cu ritmuri spaniole şi tablouri sonore delicate, din: Par les rues et les chemins, Les parfum de la nuit şi Rondes de printemps.