În program:

• L.v.Beethoven- Concertul pentru vioara în Re Major op 61
  • Rimski Korsakov- Suita simfonica „Seherezada” Op 35

Avancronica muzicală

Poveste orientală

Ozana Kalmuski Zarea

După fenomenalul Jazz de marţi seara, cu pianistul Sorin Zlat şi trupa lui: Giani Gagliardi dell’ Agnolo (saxofon), Gianluca Renzi (contrabas), Iulian Nicolau (tobe), mergem pe un alt tărâm de vis. Clasic. Concertul din această seară, 24 ianuarie, marchează Ziua Unirii.

La pupitrul orchestrei filarmonice “Mihail Jora” este Valentin Doni. Discipol la clasa de dirijat a prof. Isai Alterman şi la cea de compoziţie a prof. Pavel Rivilis, de la Institutul de Arte „G. Musicescu” din Chişinău, Valentin Doni a studiat dirijatul cu maestrul Ovidiu Bălan, iar între 1992-1993 s-a perfecţionat la Conservatorul Naţional Regional din Rueil, Malmaison (Franţa), cu prof. Jean-Sebastien Bereau. A mai beneficiat de stagii de perfecţionare în anul 2000, la Academia de Muzică din Lyon şi la Filarmonica din Lille (Franţa). Din 1991 a activat ca director artistic şi prim dirijor al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Naţionale din Republica Moldova.  Are turnee în Italia, Spania, Portugalia, România, Franţa, Austria, Ucraina, Coreea de Sud, ce însumează peste 300 de concerte, în care a prezentat capodopere ale muzicii universal şi piese contemporane, în primă audiţie. Pentru merite deosebite şi realizări remarcabile în domeniul artelor, Valentin Doni a primit titlul de Maestru în artă în anul 1999, iar în 2002 Guvernul Francez i-a conferit titlul de Cavaler al Ordinului în Arte şi Litere. Dirijor permanent al orchestrei băcăuane, Doni a dirijat la majoritatea filarmonicilor din România, în Franţa, Rusia, Germania.

Solistul serii, Domenico Nordio, interpretează Concertul pentru vioară şi orchestră în Re Major op.61 de Ludwig van Beethoven.  Domenico s-a născut la Veneţia, în 1971. Considerat copil-minune, are primul  recital la 10 ani şi la 16 câştigă Viotti International Competition din Vercelli, cu legendarul Yehudi Menuhin ca preşedinte de juriu. Obţine premii la concursuri precum: Thibaud (Paris), Sigall – Viña del Mar şi Francescatti – Marsilia, iar în 1988 obţine Marele Premiu Eurovision. Nordio este singurul italian din istorie care şi-a adjudecat acest premiu.

Apreciat deopotrivă de critici şi public, a cântat în renumite săli precum: Carnegie Hall din New York, Salle Pleyel din Paris, Teatro alla Scala din Milano, Barbican Center din Londra şi Suntory Hall din Tokio, cu orchestre de top: London Symphony, National de France, Accademia di Santa Cecilia din Roma, Orchestra Nazionale della RAI, Orchestre de la Suisse Romande, Istanbul Borusan Orchestra, Filarmonica Enescu, SWR Sinfonieorchester Stuttgart, Orchestra din Moscova, cu dirijori precum: Flor, Steinberg, Casadesus, Luisi, Lazarev, Aykal. Îşi desfăşoară activitatea la orchestra simfonică Giuseppe Verdi din Milano. Recent, a concertat la St.Petersburg, Bucureşti, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Moscova şi Istanbul. Susţine recitaluri camerale şi concerte la: Amsterdam Concertgebouw, Kiev, Milano, São Paulo, Mexic, Ankara, Montevideo, Caracas. Foarte apreciat ca interpret cameral, apare în prestigioase festivaluri, alături de: Misha Maisky, Louis Lortie, Boris Belkin, Giovanni Bellucci, Mikhail Lidsky şi Jeffrey Swann. Specialist în muzici contemporane, lui Domenico, mulţi compozitori, precum: Semini, Donatoni, Boccadoro Dall’Ongaro, Molinelli, îi dedică lucrări.

Nikolai Rimski – Korsakov, autorul  binecunoscutei  suite simfonice “Şeherazada”, a imaginat povestea muzicală orientală  a celor 1001 de nopţi: Marea și corabia lui Sindbad, Prințul Kalender, Tânărul Prinț și Tânăra Prințesă și Festival la Bagdad, Marea. Corabia lovindu-se de stânci. Acest opus 35 din creaţia compozitorului rus, ce încheie seara muzicală, va surprinde cu coloristica solo-urilor realizate de concert maestrul Ciprian Sicinschi, intervenţiile suflătorilor de lemn şi ale alămurilor.