Concert 18/10/2019

Avancronica muzicala

Ozana Kalmuski Zarea

ARMONII DE TOAMNA

Aseara, la recitalul sustinut de violoncelistii Razvan Suma si Ella Bokor in deschiderea Simpozionului National de Estetica, editia a 24-a – care au interpretat lucrari din creatia lui Fr. Dotzauer, L. Boccherini, D. Popper si J.B. Barriere – l-am intalnit pe muzicianul Iosif Ion Prunner, dirijorul concertului din aceasta seara. “Daruit temperament de artist” scria Iosif Sava. Celebrul pianist si dirijor Daniel Barenboim ii transmitea lui I.I. Prunner, “admiratie si afectiune”.

Binecunoscut de peste 20 de ani in postura de dirijor al Corului Filarmonicii “George Enescu”, cu nenumarate succese, Iosif Ion Prunner este si director artistic la prima Filarmonica din tara.

Programul serii are doua prime auditii, lucrarea Shadowcatcher a compozitorului american Eric Ewazen (nascut in anul 1954), cu cele 4 sectiuni intitulate: Offering to the Sun, Among the Aspens, The Vanishing Race, Dancing to Restore an Eclipsed Moon si Fantezia simfonica in ritm de jazz, compusa de Dumitru Bughici. Veti asculta sonoritati caracteristice muzicii de jazz, in tempo de slow si blues, antrenante, pe care autorul Tratatului de forme muzicale, dupa care am invatat majoritatea, le combina stralucit.

Protagonistii Concertului pentru cvintet de suflatori de alama si orchestra, Shadowcatcher sunt membrii Cvintetului croat Busina, ansamblu infiintat in anul 2007, in formula: trompete – Sergiu Carstea, Igor Mrnjavcic, corn – Frano Igor Barovic, trombon – Ivan Bosnjak, tuba – Zeljko Kertez.Valorosii muzicieni din Croatia, Serbia, Romania si Ungaria, fiecare in parte cu recunoastere internationala, participa la importante festivaluri, cursuri de master si sustin concerte in Europa si Japonia.

Simfonicul serii se incheie cu prima simfonie a lui Serghei Prokofiev, in Re Major, op.25, lucrare în patru parti compusa in anii 1916 – 1917, subintitulata “Clasica”.

Vineri, la Sala Ateneu, incepand cu ora 18,30, orchestra Filarmonicii “Mihail Jora” dirijata de Ovidiu Balan evolueaza in Concertul de concerte pentru pian sustinut de Vincenzo Balzani si discipolele sale: Claudia Vento si Francesca di Molfetta. Pianistii italieni vor interpreta in concert, trei dintre capodoperele dedicate acestui magnific si complex instrument – pianul – lucrari care si-au castigat binemeritatul loc in literatura de gen: Concertul in re minor KV 466 de Wolfgang Amadeus Mozart, Concertul nr.2 in do minor, op.18 de Serghei Rahmaninov si Concertul in la minor, op.16 de Edvard Grieg.

Un sfarsit de saptamana cand se finalizeaza – sambata, 19 octombrie, ora 17 la Centrul de Cultura “George Apostu” printr-un recital al participantilor: elevi ai Colegiului National de Arte George Apostu, in colaborare cu studenti de la Universitatea Nationala de Arte “George Enescu” din Iasi (acompaniati de conf. univ. dr. Vasilica Stoiciu – Frunza) – Cursurile de maiestrie sustinute la Luncani de Antonio Amenduni, flautist de anvergura internationala, prezent adesea pe scena bacauana. Profesorul Antonio Amenduni de la Academia italiana de flaut din Roma – Conservatorul de Muzica din Foggia si organizatorii aduc prin initierea Cursurilor europene de maiestrie “Dorel Baicu” (1959 – 2018), un emotionant omagiu flautistului Filarmonicii „Mihail Jora”, initiator al Trio-ului Syrinx, profesor universitar doctor la UNAGE Iasi.