Alexandru Anastasiu, percuție

În program:

• Alexandru Anastasiu- Concert pentru percuție nr. 2 „Rhythm of the day”

• Camille Saint Saens- Simfonia nr. 3 cu orga

Avancronica muzicală

Ozana Kalmuski – Zarea

Într-o atmosferă intimă, luni, 11 noiembrie la Sala Ateneu, violonista Diana Jipa şi pianistul Ştefan Doniga au susţinut primul recital, dintr-o serie de opt, dedicat creaţiei muzicale contemporane româneşti. Proiectul Intermeridian, aflat la a doua ediţie (cea de anul trecut desfăşurându-se în străinătate) este organizat de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Asociaţia culturală Heart – Core. Bucurie pentru cei prezenţi, pierdere pentru cei care ar fi avut de învăţat, ca actuali sau viitori profesionişti. Căci, interpreţii, cu o singură excepţie, au studiat aceste lucrări sub directa îndrumare a creatorilor.

Ne-am delectat cu Sonata op.5 de Carmen Petra Basacopol, Sonatina de Walter Mihail Klepper, cu Interludiu şi Toccata pentru pian solo de Remus Georgescu şi Prinţesa X, o lucrare inspirată de Domnişoara Pogany, compusă de Roman Vlad pentru vioară solo şi Sonorităţi şi nu mă uita de Ulpiu Vlad.

Am lăsat la urmă, deşi nu aşa a fost structurat programul, două lucrări, deopotrivă de reuşite, aparţinând Feliciei Donceanu – Sonata nr. 1 în re minor şi – Scherzo de Vlad Răzvan Baciu, ambele pentru vioară şi pian.

Motivul alăturării între doamna liedului românesc, cum îmi place să o numesc pe „eleva” lui Mihail Jora şi cel mai tânăr autor al serii – Vlad Răzvan Baciu – un talent cizelat la şcoala bucureşteană, ce se afirmă în viaţa muzicală germană, preşedinte al Asociaţiei sus menţionate este faptul că amândoi sunt născuţi în Bacău. Ceea ce, fireşte, este un motiv de bucurie, deloc menţionat în presa locală. De altminteri, în simfonicul din 28 noiembrie, dedicat Zilei Naţionale a României, dirijat de Tiberiu Oprea, vom asculta în primă audiţie suita simfonică Merkabah, lucrare ce i-a fost comandată în acest an lui Vlad de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România.

Concertul din această seară vine parcă să continue,  în prima sa parte,  ideea de promovare a muzicii contemporane româneşti. Şi aici mă refer din nou la o premieră,  Concertul nr.2 pentru percuţie şi ochestră, subintitulat Rhythm of the day, lucrare cu substrat programatic, ce ne spune o poveste în patru părţi, despre răsăritul soarelui, despre trezire şi momentele dimineţii în Morning rush, visatul cu ochii deschişi, meditaţii şi pauze din Lazy afternoon,     Lumini şi umbre,  culori schimbătoare, minţi zburătoare, vânt  în Dusk şi Stingerea luminilor, uitatul înapoi, stele strălucitoare în final, Midnight Vives.

Sonorităţi şi formule muzicale, pe care Alexandru Anastasiu le  „exploatează”  în dublă calitate: de compozitor şi inspirat interpret.

Pentru finalul simfonicului Tiberiu Soare – muzician de factură aleasă, discipol al maestrului Ludovic Bács, a ales  o lucrare ce nu mai are nevoie de prezentări: Simfonia a III-a cu orgă în do minor, pe care compozitorul francez Camille Saint Saens (1835-1921) a dedicat-o, după prima audiţie din 19 mai 1886 memoriei lui Franz Liszt. Simfonie romantică târzie, quintesenţă filozofică, monument de măreţie muzicală câştigat (?) în perpetua luptă cu destinul, lucrarea oferă loc cuvintelor  lui Camille Saint – Saens: Dacă arta nu are o patrie, artiştii au una.

O să consemnez una dintre reuşitele lui Tiberiu Soare, concertul cu Orchestra de Cameră Radio din anul 2013,  în care a acompaniat-o pe mezzosoprana Antonela Bârnat într-o lucrare de referinţă a Feliciei Donceanu, Una volta alla Corte del Principe, lucrare reţinută în Cardex-ul Radio-ului, pe care o propun cât de curând spre audiere la Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău.