Concert 05/10/2018

ZILELE MUZICII CONTEMPORANE – Ediția 32 – Liviu Dănceanu

Vineri, 5 Octombrie

ora 18:30 – Sala Ateneu
Ansamblul ARCHAEUS, fondator Liviu Dănceanu.
(Marius Lăcraru, Ana Radu, Șerban Novac, Ion Nedelciu, Sorin Rotaru, Rodica Dănceanu, Anca Vartolomei)
Dirijor: Mircea Pădurariu.
program:
Heptaih op. 123 for ensemble.
Aliquote for ensemble.
Exercitii de admiratie – Greci, Evrei.
Seganomia for saw-quintet.
Op 80 for ensemble.

 

Ansamblul ARCHAEUS – Fondator Liviu DĂNCEANU

Archaeus – Atelier de muzică contemporană

 

S-a constituit în octombrie 1985, cu scopul propagării celor mai diverse tendinte, orientari si tehnici de compozitie ce se manifesta în creația muzicala contemporană. „Archaeus” se afla de la infiintare si pana in prezent sub semnul stabilitatii si consecventei, fiind – asa cum afirma Costin Cazaban in Le Monde de la Musique – „singura formatie de profil din Romania caracterizata printr-un travaliu in profunzime si prin continuitate”. Pana in prezent, „Archaeus” a sustinut peste 400 de concerte, restituind cca.600 de opus-uri (multe in prima auditie), apartinand unui numar de aproximativ 400 de compozitori. A cantat in peste 90 de orase si 200 de sali din Romania (Bucuresti, Arad, Bacau, Cluj, Calarasi, Craiova, Constanta, Medgidia, Slobozia, Pitesti, Piatra Neamt, Roman, Sinaia, Suceava, Deva, Tescani, Oltenita, Ploiesti, Braila, Sibiu, Timisoara, lasi, Satu Mare) si din strainatate (Slovacia, Anglia, Moldova, Franta, Finlanda, Eivetia, Austria, lrlanda, Germania, Spania, ltalia, Bulgaria, Ungaria, SUA, Serbia, Rusia, Albania, Ukraina, Portugalia, Danemarca, Cehia). A participat la peste 100 de importante festivaluri si reuniuni muzicale internationale (Bacau, Bucuresti, Geneva, Huddersfield, Valencia, Bourges, Dijon, Paris, Budapesta, Viena, Torino, Trieste, Paris, Cagliari, Padova, Ormea, Triora, Bonn, Bergamo, Koln, Alcoi, Belgrad, Salzburg, Alicante, Cleveland, Washington, New York, Wuppertal, Munchen, Chisinau, Lyon, Dolna-Krupa, Bratislava, Tirana, Odessa, Porto, Lisabona, Copenhaga, Berlin, Venetia, Oldenburg, Kromeriz s.a.). A efectuat mii de minute de inregistrari la numeroase Radiodifuziuni din Romania, Franta, Germania, Anglia, ltalia, Serbia, Moldova, Finlanda, Elvetia, Rusia etc., precum si numeroase emisiuni de televiziune, imprimari pe discuri LP, CD (19 discuri), casete audio si video. A realizat muzica le peste 20 de filme de animatie, documentare, filme video si experimentale. Abordeaza deopotriva muzica noua (cu precadere cea romaneasca) si muzica bizantina ori creatia diferitelor epoci din istoria muzicii (Renastere, Baroc, Clasicism, Romantism, Modernism). Pentru activitatea sa a fost distins cu premiui „ATM” (1987), premiui „UCMR” (1990), premiui „Criticilor Muzicali din Romania” (1991), premiui revistei „Actualitatea muzicala” (1996) si premiui „SOROS” (1997), premiul „UCMR” pentru promovarea muzicii româneşti (2006). Din 1998 se desfasoara anual Festivalul international „Archaeus”, cu prilejul caruia au loc reprezentatii extraordinare ale ansamblului cu participarea unor invitati de prestigiu din lumea muzicii contemporane.

Adoptând o atitudine obiectivă vizavi de materialul muzicii bizantine și beneficiind de aportul unui ethos balcanic pronunțat, lucrarea Heptaih op.123 oferă, ca printr-o proiecție fotografică, o manieră de interpretare contemporană a melosului bizantin. Scrisă cu fantezie și bine structurată tehnic și temporal, piesa încorporează și coroborează în mod fericit o lume timbrală ingenioasă cu un spirit arhivistic pronunțat.
(Referatul Biroului Secției de muzică simfonică, operă și cameră din 23.02.2011)

Admirația este, în ultimă instanță, ca o haină care ne protejează de urâțenia lumii. Admiri anume ceva pentru că îți este aproape, intim asociat naturii tale imanente ori, dimpotrivă, pentru că este purtătorul a ceea ce îți dorești fără rest întru împlinirea și desăvârșirea ființei tale depline. Admirația se exersează. Ca și ura. Numai că, exersând ura, avem toate șansele să ne rătăcim în viață sau să ne destrămăm precum arborii ce își pierd frunzele în bătaia vântului, în timp ce, exersând admirația, ne regăsim în fiecare lucrare sau persoană prețuită, împăcându-ne, miraculos, cu noi înșine. Aceste Exerciții de admirație privesc mai multe etaje ale edificiului afectiv pe care l-am înălțat în peregrinările, dar și în popasurile mele printre indivizi, colectivități umane, culturi muzicale… Primul etaj este cel în care locuiesc admirabilii mei prieteni archaei. Datorită lor s-au ivit, până la urmă, 21 de exerciții, în fond tot atâtea duete ce acoperă totalitatea aranjamentelor a șapte elemente (numărul instrumentiștilor din ”Archaeus”) luate câte două. Al doilea etaj este cel în care se adăpostește câte o entitate etnică, motiv al recursurilor la caracteristicile sonore (și nu numai) capabile să de-conspire etnia în cauză ce este, de altfel, menționată în subtitlul pieselor, derogată fiind de orice morgă ori ștaif grație inserării în preambulul duetelor a câte unui banc ilustrativ. În sfârșit, al treilea etaj este proprietatea unor mari personalități componistice, determinante pentru destinul muzical al etniilor respective și, prin ricoșeu, pentru orizontul restitutiv al archaeilor. Exerciții de admirație op. 101 au fost compuse în anii 2004-2005. (Liviu Dănceanu)

Aliquote op. 63 a fost compus 1994 și pornește de la numere prime și raporturi simple, pentru a ajunge la un întreg sonor complex, caracterizat prin ubicuitate și izotropie. Termenul Aliquota definește în matematică o parte a unui tot, conținută în ele de un anumit număr întreg de ori. Exploatat muzical principiul aliquotei se exprimă aici prin armonice naturale abordate ca părți ale sunetului fundamental. (Liviu Dănceanu) Seganomia op. 70 a fost compusă în anul 1977. Lucrarea (destinată unui singur și oarecum insolit tip de instrument – ferăstrăul) reface în chip simbolic parcursul fenomenului muzical de la faza primordială, trecând prin faza sintonică, prin faza subordonării, până la faza atomizării. Este o comandă a universității Wisconsin din Millwaukee. (Liviu Dănceanu)

Mircea Pădurariu – dirijor

A studiat dirijatul la clasa prof. Petru Andriesei, în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. În anul 2014, colaborează cu formația Game. În anul 2015, împreună cu colegul său Alexandru Ilie, este invitat de profesorul lor, Petru Andriesei sa dirijeze intr-un concert din seria „Maeștri si discipoli”, la Filarmonica din Ploiești. La începutul anului 2018, membrii Archaeus îi propun poziția de dirijor al ansamblului. Împreună cu aceștia susține concerte in cadrul SIMN 2018 și festivalul Meridian..

Anca Vartolomei – violoncelistă
S-a nascut la 1 februarie 1955 in Bucuresti. Absolva Academia de Muzica din Bucuresti, la clasa de violoncel a profesorului Aurel Niculescu, urmand apoi cursuri de perfectionare la Weimar (cu Galina Kossolupova), Budapesta (la seminarul „Bartok”, cu Vilmos Tatray) si Darmstadt (unde a fost profesoara in cadrul cursurilor de vara). Fosta membra a cvartetuiui „Serioso” si a formatiei „Musica Nova” (cu care a obtinut in 1982 premiul „ATM”), Anca Vartolomei este membru fondator al Atelierului de muzica contemporana „Archaeus”. In calitate de solista, concerteaza cu numeroase orchestre din tara si strainatate (Bucuresti, Bacau, Cluj, Chisinau s.a.). Sustine, de asemenea, importante recitaluri in care restituie lucrari destinate violoncelului, rnulti compozitori dedicandu-i opusuri de referinta (Doina Rotaru, Calin loachimescu, Liviu Danceanu, Valentin Petculescu, Liviu Marinescu etc). Este laureată a numeroase premii printre care: premiul Concursului de interpretare (Braşov – 1976, premiul criticii muzicale conferit de către Asociaţia Oamenilor de Teatru şi Muzică – 1986, 1987, 1991, premiul UCMR – 1990, 2006 etc. Majoritatea creaţiilor sale interpretative au intrat (fie preluate din concert, fie ca înregistrări speciale) în fonoteca Radiodifuziunii Române, iar unele dintre ele se regăsesc şi pe discuri editate de casele Electrecord (Bucureşti), Attacca (Amsterdm) sau EMEC (Madrid). Anca Vartolomei este detinatoarea unui repertoriu impresionant, care acopera in buna masura literatura violoncelistica a ultimilor decenii. Desfasoara de aproape trei decenii o remarcabila activitate didactica, în calitate de profesor la Liceul „George Enescu” din Bucureşti.

Rodica Dănceanu – pianistă
S-a nascut la 6 septembrie 1955 in Bucuresti. A studiat pianul cu Florino Delattolla si Rose-Marie Mastero la liceul „Dinu Lipatti” din Bucuresti si cu lrina Guttman la Conservatorul „C.Porumbescu” din acelasi oras, perfectionandu-se la cursurile de vara de la Weimar (1973). Activitatea ei interpretativa este strans legata de Atelierul de muzica contemporana „Archaeus”, al carui membru fondator este si cu care a intreprins numeroase turnee in tara si strainatate, contribuind la imprimarea traiectului acestui ansamblu prin demersurile sale manageriale. In prezent este profesor la liceul „Dinu Lipatti” din Bucuresti si doctor in muzicologie al Universitatii Nationale de Muzica. In functie de solicitarile partiturilor abordate, Rodica Danceanu manuieste in egala masura pianul, clavecinul si sintetizatorul. Este co-autoare a cărţii „De douăzeci de ori Archaeus”. Din 2008 organizează în cadrul Colegiului „Dinu Lipatti” concursul internaţional de pian „Brave claviaturi”.

Ana Radu – oboistă
Absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, Facultatea de Interpretare Muzicală, la clasa lui Dorin Gliga. Actualmente este artist-instrumentist în orchestra Teatrului Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” din Bucureşti. Colaborează cu Filarmonica „George Enescu”, cu Orchestra Naţională Radio şi cu „Camerata Regală”. Are în repertoriu opusuri din varii perioade stilistice ale istoriei muzicii: Baroc, Clasicism, Romantism, Modernism, fiind o slujitoare consecventă a creaţiei contemporane. Este unul dintre oboiştii români de certă perspectivă.
Ion Nedelciu – clarinetist
S-a nascut in 1954 la Jilava, lifov. A studiat clarinetul cu loan Ungureanu la liceul de muzica nr.1 din Bucuresti si cu Ion Cudalbu la Conservatorul „C. Porumbescu” din acelasi oras. S-a perfectionat la Montgenevre (1984) si Centrul Acanthes-Villeneuve din Avignon. Participa la concursuri nationale si internationale, prezente concretizate prin obtinerea de premii si diplome. A fost clarinetist-solist la Teatrul de Opereta din Bucuresti (1977-1987), la Opera Nationala (1987-1990), in prezent fiind instrumentist-solist al Orchestrei de Camera Radio. A sustinut numeroase concerte (cu diverse orchestre din tara si strainatate), precum si recitaluri de muzica noua sau clasica pe scene de prestigiu din Romania, Franta, Germania, ltalia, Austria, Japonia, Korea etc. A efectuat o serie impresionanta de inregistrari adapostite de Cardexul Radiodifuziunii Romane. A colaborat cu ansambluri camerale de notorietate. Este, deasemeni, profesor asociat la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti. Devine membru al Atelierului de muzica contemporana „Archaeus” incepand cu anul 2001.

Şerban Novac – fagot

S-a nascut la 11 ianuarie 1956 la Sighisoara. Urmeaza Conservatorul ,Gorghe Dima” din Cluj, sectia fagot, pe care-l absolva in anul 1980. Din acelasi an este prim-fagotist al Orchestrei de Camera Radio. A sustinut recitaluri in tara si in strainatate, restituind opusuri representative din literatura clasica si contemporana a fagotului, un loc aparte ocupandu-l abordarea creatiei romanesti, lui Serban Novac fiindu-i dedicate in ultimii ani lucrari solistice de referinta. A realizat CD-uri de muzica contemporana in Romania si Spania. A concertat in ipostaza de solist cu orchestre simfonice din Bucuresti, Bacau, Chisinau s.a. Este fondatorul unui ansamblu de fagoturi eu care sustine recitaluri in Bucuresti si provincie (Ploiesti, Zimnicea). Continuator, pe meleaguri bucurestene, al scoiii interpretative clujene, cartacterizata prin seriozitate si sobrietate, Serban Novac este posesorul unei tehnici instrumentale desavarsite, pusa in slujba muzicii, a livrarii acesteia in litera si spiritul ei originar.

Sorin Rotaru – percuţionist
Născut la Sibiu în anul 1984, absolvent al UNMB, la clasa profesorului Alexandru Matei, a susţinut numeroase concerte cu orchestre şi ansambluri precum: Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Opera Naţionala din Bucureşti, Ansamblul de percuţie „Game”, Ansamblul „Profil” etc. Din anul 2012 face parte din colectivul Atelierului de muzică contemporană „Archaeus”. A efectuat turnee în Germania, Ungaria, Danemarca, Japonia, Cehia, Anglia. Timp de două semestre a fost bursier al Academiei de Muzică „Leos Janacek” din Brno, unde a studiat la clasa profesorului Martin Oprsal şi a participat la cursurile de măiestrie susţinute de Peter Sadlo. În prezent este doctorand la UNMB, instituţie unde predă percuţia, fiind totodată profesor la Liceul „George Enescu” din Bucureşti.

Ioan Marius Lăcraru – violonist
S-a nascut la Bucuresti in 1953. A absolvit Conservatorul „C.Porumbescu” la clasa de vioara a lui Mircea Opreanu si Victoria Basta. A urmat cursuri de perfectionare cu Stefan Gheorghiu. Marius Lacraru desfasoara o sustinuta activitate solistica si de muzica de camera, fiind membru al ansamblurilor „Hyperion” si „Archaeus” (inca din 1985). A intreprins turnee in Europa si Statele Unite, fiind prezent la importante festivaluri de muzica noua derulate la Bucuresti, Geneva, Lyon, Nancy, Bourges, Londra, Huddersfield, Dublin, Alicante, Torino, Cagliari, Moscova, Tirana, Paris, Salzburg, lstambul etc. A reaiizat inregistrari din concert si speciale la Radio Bucuresti, BBC, Radio France, Bayerische Rundfunk, Radio Bratislava s.a. Discografia sa cuprinde :”Panoramic – XXI”, cu lucrari prezentate in prima auditie de catre el sau dedicate lui de catre compozitori romani „Edition Modern”- EDMN 1004, 1005, 1006, 1008, 1009, 1012, 1014, 1015″, „Archaeus Ensemble” – EMEC Madrid E-008, E-029, „Florilegium String Quartet” – EMEC Madrid, „Octavian Nemescu” – ONCD 1001, „Romanian Contemporary Music” – UCMR-ADA 0517171 etc. Marius Lacraru se dovedeste a fi si un reputat pedagog al viorii, dar si un sensibil artist liric ancorat in limbajele poetice contemporane.

Nu exista comentarii

Comentariile sunt inchise.