Concert 03.11.2021

 

„Mihail Jora: Timpul care apropie”

MIERCURI, 3 NOIEMBRIE 2021, ORA 18.30, SALA „ATENEU”

În distribuție:

Furnicuța pianistă ……………………………..Adriana Toacsen.

Vrăjitoarea Zelda……………………………………. Adela Mihai

Iepurele ceasornicar ……………………………………. Ionel Barac

Scenariul și regia: Celina Petrescu

Adriana Toacsen este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, instituţie în cadrul căreia este cadru didactic din anul 2003. A beneficiat de îndrumarea profesorilor Ada Ulubeanu, Ludmila Popisteanu, Dan Grigore si Delia Pavlovici şi a câştigat premii la concursuri prestigioase, precum “Jeunesses Musicales” şi “Mihail Jora” de la Bucureşti, “Mozart” de la Cluj-Napoca şi Concursul de muzică de cameră de la Salonic, Grecia. Adriana Toacsen a apărut în faţa publicului în diverse ipostaze: în concerte cu orchestra, recitaluri solo sau în formaţii camerale.

Adela Mihai a studiat la Universitatea Worcester din Marea Britanie şi la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I. L. Caragiale. Pasionată şi de alte domenii artistice precum muzica şi coregrafia, Adela Mihai a evoluat ca actriţă sau dansatoare în spectacolele “On the Roof”, “Iubire pentru 3 plus 1” şi “Visul unei nopţi de vară”, precum şi în filmele “Singh is Blingh”, “O infinitate de Dumnezei” şi “Virtuality”. În anul 2019, Adela Mihai a fost desemnată “Cea mai bună actriţă” primind Premiul juriului la Gala Hop – Gala tânărului actor.

Ionel Barac, absolvent al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică I. L. Caragiale, este licenţiat în arta mânuirii marionetei. A făcut parte din Compania “Passepartout Dan Puric”, iar în prezent colaborează cu Opera Naţională Bucureşti, Compania9 şi cu Grupul de muzică medievală şi tradiţională “Truverii”. Printre spectacolele de teatru în care a evoluat, se numără “Ţara lui Gufi” în regia lui Decebal Marin, “Drumul Mătăsii” de Ana Pepine şi Paul Cimpoeru, “Fluturi şi oameni” şi Curcubeul Poveştilor” regizate de Silviu Oltean şi “Cănuţă, om sucit” în regia lui Eduard Cîrlan.

Celina Petrescu are o bogată experienţă în lumea teatrului şi filmului românesc. A studiat la Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică şi la Facultatea de Jurnalism. În anul 1993, a scris scenariul pentru filmul de lung metraj “Nuntă cu sirenă” difuzat la TVR. S-a implicat în realizarea unor producţii de succes: “Opera de trei păzeşte” (teatru muzical), “O afacere pe cinste” (teatru radiofonic) şi filmul “My friend Christi” (scurt metraj artistic); de asemenea a scris scenarii de documentare istorice pentru TVR. Între anii 2002 şi 2012, Celina Petrescu a semnat scenariul şi regia pentru “Lecţia micului meloman” la Radio România Muzical, una dintre cele mai iubite emisiuni radiofonice pe teme educative în domeniul muzicii clasice.

Poze şi pozne

La aproape 25 de ani după compunerea suitei Joujoux pour Ma Dame, Mihail Jora a redescoperit cu plăcere lumea miniaturilor pentru pian şi a scris, într-un interval de 15 ani, cele trei suite “Poze şi pozne”: Caietul I op. 25 (în anul 1948), Caietul al doilea op. 41 (în 1959) şi Caietul al treilea op. 48 (în 1963), acest al treilea ciclu fiind ultima creaţie pentru pian a marelui compozitor român. Mihail Jora avea darul special de a concentra în câteva pagini, într-o formă succintă, o multitudine de idei muzicale, stări emoţionale sau o serie de fapte şi situaţii tipice muzicii programatice. Limbajul celor trei suite Poze şi pozne demonstrează viziunea compozitorului, din ultimii ani de viaţă, de a crea o artă sonoră sofisticată, piesele fiind unite prin filonul românesc. Folclorul este prezent în muzica lui Mihail Jora prin structura modală, prin inflexiunile melodice, formulele ritmice şi cadenţiale. Primele două caiete sunt dedicate copiilor cu scopuri artistice şi pedagogice, de familiarizare cu muzica modernă, având, în acelaşi timp şi o “valoare de iniţiere artistică în lumea melodiei româneşti”, aşa cum mărturisea compozitorul. Piesele din Caietul al treilea sunt mai dificile atât din punct de vedere tehnic, cât şi muzical, având o impresionantă fantezie armonică. Cele trei suite, care i-au fost dedicate de Mihail Jora pianistei Ilinca Dumitrescu, stau la baza pedagogiei pianistice româneşti şi reprezintă o pagină originală şi rafinată în creaţia pentru pian.

În scenariul Celinei Petrescu, suitele Poze şi pozne pentru pian de Mihail Jora sunt valorificate într-un spectacol captivant pentru copii. Acţiunile sunt însufleţite prin prestaţia celor trei personaje: Zelda (interpretată de Adela Mihai) – inteligentă, dispreţuitoare, pusă pe farse răutăcioase, Iepurele ceasornicar (Ionel Barac) – interiorizat şi panicat pentru că anticipează pesimist catastrofa şi Furnica pianistă (Adriana Toacsen). Atenţia le este menţinută copiilor printr-un ritm susţinut al spectacolului, prin împletirea dialogului cu mişcarea, muzica şi momentele de pantomimă.

Nu exista comentarii

Comentariile sunt inchise.