Concert 20/09/2017

afis-festivalul-george-enescu-septembrie-2017

Festivalul International GEORGE ENESCU 2017,

20 Septembrie 2017, Bucuresti, Sala Radio, ora 18:30

Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacau

Dirijor: Cristian LUPES

Solist:Vassilis Varvaresos,

Mihai Măniceanu – „OEN”, pentru orhestra

Nigel Hess –  Concert pentru pian și orchestră,  comandat de Prințul Charles în onoarea Reginei Mame,

Adrian Iorgulescu – Signales, pentru orchestra simfonica,

Detlevt Glanert – „Frenesia” fur Orchester

http://www.eventim.ro/ro/bilete/festival-george-enescu-muzica-sec-21-bucuresti-sala-radio-941009/performance.html

OZANA KALMUSKI ZAREA
FESTIVAL ENESCU
În luna august, în ziua de 19 se năștea acum 136 de ani,  George Enescu: compozitor, violonist, pianist, pedagog, dirijor. Într-un cuvânt, muzicianul!  Enescu a fost și rămâne  artistul care și–a prețuit menirea, a cărui etică a fost să slujească cu abnegație și modestie muzica, să respecte creația înaintașilor săi și să deschidă  o nouă pagină, originală în componistica românească.
Din 1958 lui Enescu i-a fost dedicat la București,  un Festival ce îi poartă numele. La început  Festivalul era organizat la trei ani, din când în când de prin 1980 și la doi ani din 1990 încoace. La prima ediție a Festivalului a participat Yehudi Menuhin, muzician care l-a avut ca mentor pe Enescu, alături de nume celebre,  precum Nadia Boulanger –  care se minuna de extraordinara  cunoaștere și memorie muzicală  ale creatorului român și  afirma că Enescu a fost pentru noi toți un exemplu de o integritate inegalabilă. În loc de  exemplu ar fi trebuit să scriu model, dacă respectiva noțiune și-ar mai găsi justificare la urmașii  săi de azi…
În 2013 Filarmonica băcăuană, condusă de Ovidiu Bălan, care a studiat în perioada sa americană cu Zubin Mehta (președinte la Festivalul din acest an) la Orchestra din Los Angeles, a interpretat Ritualul primăverii de I. Stravinski și a acompaniat pe Leonel Morales în paginile Concertului nr.3 pentru pian și  orchestră de S. Rahmaninov.
Dacă în 2015 Bacăul era prezent în Festivalul Enescu la secțiunea Concerte în țară cu  Apokalypse de Anatol Lyadov, Concertul nr.2 pentru pian și orchestră de Prokofiev și Simfonia Fantastica de H. Berlioz, sub bagheta lui  Ovidiu Marinescu (S.U.A), în acest an, după concertul pe care îl va susține la Sala Ateneu în 20 septembrie, va merge la București, în 22, la Sala Radio (ora 13), pentru a susține un concert de muzică contemporană, având același solist de acum doi ani, Vassilis Varvaresos. Pianistul grec a fost în 2014 laureat cu locul trei la Concursul Internațional Enescu – secțiunea pian.
În acest an, Festivalul Internațional George Enescu, ediția XXIII se desfășoară în perioada 2-24 septembrie,  sub un nou directorat –Zubin Mehta,  director artistic Vladimir Jurowski, cu vreo 80 de concerte dintre care 12  susținute de Filarmonicile din: Iași, Brașov, Cluj, Timișoara, Bacău, Ploiești, Sibiu.  În acest an, muzica contemporană are o amplă reprezentare, importanța ce îi este acordată fiind analizată în Forumul Internațional al  Compozitorilor.
Orchestra Filarmonicii Mihail Jora din Bacău va parcurge lucrări din muzica secolului XXI:  Mihai Măniceanu – OEN,  Nigel Hess –  Concert pentru pian și orchestră,  comandat de Prințul Charles în onoarea Reginei Mame, A. Iorgulescu – Signales și Detlev Glanert – Frenesia, dirijate de Cristian Lupeș.

Bilete: evenitm: Categoria I 50 lei, Categira II, 30 lei.

http://www.eventim.ro/ro/bilete/festival-george-enescu-muzica-sec-21-bucuresti-sala-radio-941009/performance.html

 

afis-festivalul-george-enescu-septembrie-2017

Cristian Lupes, despre concert:

De ce sa ascultăm muzica diligențelor istorice când avem la dispoziție sonorități cu sute de cai putere, motoare cu reacție care ne duc în 2 ore la Viena sau Berlin?
De ce alegem să fim incerți și impreciși cu propria existentă? Daca tot căutăm frenetic ultimul telefon sau motor performant, ar fi necesar și terapeutic să ne sacrificam și pentru cele mai noi muzici și sonorități. Este ceva mai ieftin și, în același timp, cu satisfacții imediate. În plus, spre deosebire de șofat, aici, între două părți de concert, un pahar de vin este recomandat.

Cu OEN, Măniceanu aduce o lucrare pe care o asultăm prin fereasra hublou a unei stații orbitale, expunerea modului (scării muzicale) folosit se etalează prin fanta de observare, precum ar vedea un cosmonaut Pamântul.  E voba de un mod supraoctavian, cu origini în muzici indiene raga sau psaltice, intuit apoi de Verdi, ulterior de Xenachis, Niculescu și Aurel Stroe.

Concertul de pian de Nigel Hess,  îl invită solist pe Vassilis Varvaresos, laureat al concursului Enescu. Este o lucrare comandată de HRH The Prince of Wales, în memoria Reginei Elisabeta, bunica prințului. Compozitorul ne spune ca Prințul i-a cerut o piesa “armonică și accesibilă urechii” pe care Regina Mamă să o fi ascultat cu bucurie. Prima audiție l-a avut solist pe Lang Lang.

Semnalele acustice ale lui Iorgulescu sunt niște “gesturi muzicale”. Auzim “proto-motive” sau poate niste idei primitive muzicale, întrerupte de semnale morse, zone ludice ce le-am putea asimila cu “pantera roz” sau chiar jazz, strivite spontan de masivități urbane cubiste. Totul se organizează acumulativ, folosindu-se logica “secțiunii de aur” într-un discurs frust sau nud.

Frenezia scrisa de Glanert la comanda Royal Concertgebow Orchestra, care a cântat prima audiție. Masivitatea aparentă a orchestrei se transformă într-un organism foarte agil și sprinten din pricina energiei frenetice pe care compozitorul o sugerează în fiecare detaliu sau element constructiv. Dacă nu ar exista un moment de lirism, ar da senzația că toată lucrarea a fost scrisă dintr-o suflare, ceea ce ne face sa o cântăm cu respirația întreruptă sau chiar să o ascultam cu sufletul la gură. Glanert își definește lucrarea astfel: „Frenesia este portretul unui om contemporan, cu corporalitatea, rețeaua nervoasă, mușchii și mișcările sale.”

 

artiste-Vassilis-varvaresos

 

 

 

 

 

 

Nu exista comentarii

Lasă un răspuns